Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sluta dalta med Carema

/

Namnet Carema ger inga trevliga associationer; sökorden Carema+kritik renderar nästan 42 000 träffar på Google. Spaltmeter har skrivits om bristerna på vårdkoncernens äldreboenden.

Annons

Senast i måndags berättade LT hur personalen på äldreboendet Björkbacka upplever att de möts av en okunnig och oförstående ledning som dessutom skrämmer till tystnad.

Kritiken är snarlik den som framförts på andra håll i landet. Socialstyrelsen har flera gånger kritiserat företaget för felbehandlingar, okunnig personal och underbemanning. På Caremas äldreboende i Håbo vittnar till exempel anställda om dålig kvalitet på maten och små portioner, sår som lämnats obehandlade och personalbrist. Men precis som i fallet Björkbacka vill ingen öppet konfrontera ledningen på grund av rädsla för reprimander.

Taktiken är tydlig: personalen ska hålla tyst om problem, missförhållanden hanteras internt.

Besöker man däremot Caremas hemsida är bilden en helt annan. Här beskrivs en verksamhet med hög mysfaktor och med stor känsla för det personliga omhändertagandet. Besökare kan läsa om kvalitetspolicyns innebörd och det egna etiska rådets arbete. Det är människan som står i fokus.

Verkligheten visar dock på motsatsen. Här gäller profitens hårda lag. Outbildad personal, slimmade arbetsgrupper, snåla matportioner och stora arbetsbördor är strategin för att uppnå Carema vård och omsorg AB:s övergripande målsättning: generera avkastning till ägarna.

De äldre benämns som kunder. Caremas regionchef Barbro Larsson förklarar i LT saken med all önskvärd tydlighet: ”Vi finns till för våra kunder. Om inte våra äldre vill bo hos oss då har vi inget jobb”. Och till skillnad från bångstyriga bilköpare och kräsna livsmedels-konsumenter är gamla människor exemplariska kunder.

Kraften att formulera en detaljerad anmälan till länsstyrelsen eller en ilsken insändare till lokaltidningen finns inte längre. Gamla som negligerats får antingen hoppas på en personalstyrka som inte vågar rapportera uppåt i organisationen eller anhöriga som inte sällan är tillräckligt upptagna med sitt eget så kallade livspussel.

Från fackligt håll är man införstådda med den eländiga situationen och bland anhöriga finns redan en stor frustration. Nu måste trycket öka. Socialdemokratiskt styrda kommuner borde självklart agera som föredömen.

Möt den kalla girigheten med tydliga besked: Uppfyller vård- företagen inte sina åtaganden – riv kontrakten!

Mer läsning

Annons