Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skygglappar skymmer bara

/

Svensk exportindustri är i rekorddjup kris. Bilindustrin är särskilt illa drabbad. Och personbilstillverkaren Saab står vad gäller problem, i en klass för sig. Det viktiga nu är att inte reagera ideologiskt.

Annons

I stället gäller det att värdera vilken framtid företaget har. Bilden av ett företag som gått med ständiga förluster är inte nödvändigtvis korrekt. GM tillhör branschens förlorare men inte heller de skänker bort pengar.

Ett avgörande för Saab är nära förestående. Först ska rekonstruktören på måndag klara sig igenom ett borgenärssammanträde i tingsrätten i Vänersborg sedan har man till 20 maj på sig att genomföra rekonstruktionen. Det gäller inte minst att snabbt hitta nya ägare.

Saabs moderbolag General Motors har bara fått 60 dagar på sig av den amerikanska regeringen innan en affärsplan ska finnas på plats, annars blir det konkurs.

Ett antal ännu inte offentliggjorda ägare är tillfrågade, och de har presenterats inför Saabs styrelse och fack. Om någon vågar ta risken står ännu skrivet i stjärnorna.

I Dagens Industri skrev i förra veckan Anette Hellgren och Paul Åkerlund, ordförande i Unionen respektive IF Metall på Saab, hur GM under åren fört över vinster från Saabs amerikanska verksamhet till moderbolaget. De skriver ”var och en borde förstå att inte ens General Motors av välvilja hållit Saab under armarna under 20 år”. GM har, menar de, sett såväl utvecklings-, produktionsvinster som ekonomiska vinster med detta, även om det inte redovisats som en vinst för Saab.

Så sent som 2007 såldes 120 000 bilar varav 85 000 i Europa. Det som såldes i Europa gick med vinst medan den amerikanska inte gjorde det. Det var inte så konstigt, skriver Hellgren och Åkerlund, ”eftersom försäljningsintäkterna för dessa bilar gick in i GM:s USA-bolag ... Saab fick ta kostnaderna men inte intäkterna.”

Nu kan sägas att 2007 var ett extremt bra år för bilindustrin. Men det är ändå viktig information.

Utöver detta finns ett politiskt problem som består i att vi i Sverige har en ideologiskt förblindad borgerlig regering. Det Saab har begärt är nämligen inte att staten ska ta över företaget. Det man efterfrågar är att staten ska ställa upp med ett borgensåtagande som tillsammans med GM:s medel ska möjliggöra att den nya affärsplanen ska kunna genomföras. Den planen innebär bland annat att produktion tas hem till Trollhättan. Genom att på det viset underlätta ett övertagande av nya privata ägare kan regeringen se till att 15 000 elller kanske så många som 20 000 personer får en chans att behålla jobbet.

Jämför gärna med hur den tyska regeringen agerar. Även där är det socialdemokraterna som värnar om industrin. Men den kristdemokratiska förbundskanslern Angela Merkel, som absolut inte vill ha statligt ägande i ett Opel som skiljs från GM, sa tidigare i veckan att man kan tänka sig ett statligt borgensåtagande.

Det är precis vad den svenska regeringen av ideologiska skäl vägrat Saab. Agerandet riskerar att skicka en viktig industri i graven.

Saab har rätt att bedömas utan ideologiska skygglappar som skymmer sikten.

Mer läsning

Annons