Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Satsa på högskolestudenterna

/

Annons

Högre studier ska vara ett lättillgängligt och attraktivt val. Svenska staten borde i det närmaste skämma bort landets högskolestudenter. Anledningarna är flera: varje år examinerar Kina en halv miljon civilingenjörer, ska Sverige ha en chans i den globala konkurrensen måste kunskap och utbildning vara högsta prioritet. Sverige ska vara, nej, det måste vara ett kunskapssamhälle!
Därför är det beklämmande att ta del av tankegångarna från Studiesociala kommittén som i slutet av månaden lämnar över sitt betänkande till regeringen. Kommitténs uppdrag är att undersöka studenternas sociala och ekonomiska situation och föreslå åtgärder. Ett av förslagen sägs vara en ny tidsgräns för studiemedel på fyra år. I dag berättigar reglerna till sex års studiemedel. I framtiden kan en student som har läst några strökurser på högskolan ha bränt sina chanser till en längre utbildning. Ett exempel: Lisa läser två terminer historia och statsvetenskap innan hon bestämmer sig för att hoppa på en femårig arkitektutbildning. Blir Studiesociala kommitténs idé verklighet saknar Lisa finansiering de två sista åren av utbildningen. Skulle Lisa ha valt den långa utbildningen under dessa beting? Gjorde Lisa fel som inte valde "rätt" utbildning direkt? Svaret är nej på båda frågorna.

Vi måste ha respekt för att folk tar olika lång tid på sig att hitta rätt i högskoledjungeln. Det spelar ingen roll om man är 19 år eller 31, det måste finnas marginaler som tillåter att människor kan känna på högskolan innan de gör ett definitivt val. Men det finns också en överbyggnad i diskussionen som handlar om samhällets syn på kunskap och utbildning. Vad är högskolans funktion, att producera dugliga arbetare, bidra till människors utveckling eller en kombination av båda? Kan kunskap någonsin vara värdelös?

Förutom att skapa en mer exkluderande högskola riskerar snävare tidsramar för studiemedel att slå extra hårt mot ungdomar som kommer från mindre bemedlade familjer utan en stark studietradition. För läkar- och civilingenjörsbarnen följer tanken på högre utbildning med modersmjölken. Men vägen är inte lika utstakad för alla, det kan behövas både tid och mognad innan bitarna faller på plats. Begrav tanken snävare tidsramar för studiemedel, förslaget är så dumt att klockorna stannar.

Mer läsning

Annons