Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Saknade skrotningspremie

/

Annons

Är det något vi har lärt oss så är det att regeringen kan göra lite, ingenting egentligen, för att påverka tyskars och amerikaners bilköparvanor. Nej, ingen har heller begärt att finansminister Anders Borg ska åka till bilmässorna i Genève och Detroit för att prångla Saab- och Volvobilar till hugade spekulanter.

Men i stället för att fokusera på vad regeringen kan göra – låt oss se vad den faktiskt göra. I går överlämnade fackklubbarna på Volvo och Saab en att-göra-lista till Jöran Hägglund, statssekreterare på näringsdepartementet.

”Det är regeringens ansvar att så långt det är möjligt, med de styrmedel som statsmakterna förfogar över, ge allt det stöd som är möjligt för att få fart på sysselsättningen igen.  Detta är ett proaktivt sätt att hantera krisen och enda vägen att på sikt ha resurser till våra gemensamma åtaganden i skola, vård och omsorg. Detta är att använda skattebetalarnas pengar rätt”, skriver de fackliga representanterna i måndagens DN.

Det är positivt att ledarna för berörda fackförbund formulerat en gemensam skrivelse som dessutom bär en så tydlig miljöprägel. Första förslaget och sannolikt det viktigaste är (åter)införandet av en skrotningspremie. Det var högerregeringens snilleblixt (obs! ironi) att avskaffa den populära skrotningspremien. Under 2008 skrotades nästan 80 000 färre bilar jämfört med året dessförinnan, och anledningen tros just vara att regeringen drog tillbaka sin morot.

Förutom minskad nybilsförsäljning får vi en dubbelt negativ miljöpåverkan när bilägare väljer att behålla sina smutsiga trotjänare längre samtidigt som incitamentet för att faktiskt lämna in sin gamla bil för skrotning har försvunnit.

Skrotningsföretagen miljösanerar inlämnade bilar, till skillnad mot fordon som bara lämnas vind för våg i naturen och som med tiden riskerar att börja läcka olja och bensin.

”Gårdsplaner där det står åtta, tio bilar på en rad kommer att bli vanligare och vanligare”, säger Esbjörn Einebrant, delägare i Åsarna bildemontering till LT.

Det är ju inte till nytta för någon att vi köper färre nya bilar – varken miljön eller industrin tjänar på nedgången. Faktum är att Sverige har EU:s mest törstiga bilpark. Ser man däremot till de nyregistrerade bilarna så bidrar de till att sänka våra totala koldioxidutsläpp.

Facken på Volvo och Saab liksom socialdemokraterna är rätt ute – inför en generös skrotningspremie. För jobbens och miljöns skull!

Mer läsning

Annons