Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Saab behövs

/

Annons

Den som har följt diskussionerna om statens ansvar för svensk bilindustris överlevnad vet att regeringen har gjort sitt yttersta för att förklara Saabledningens inkompetens. Man säljer inte bilar som folk vill ha, säger statsminister Reinfeldt. Nej, vilken firma säljer i dag bilar som kunderna vill ha?

Saabs pariastämpel är inte rättvis. Krisen i bilindustrin är global och explosionsartad. På ett halvår har marknaden minskat med en tredjedel, kanske mer.

Inom både Saab och Volvo bedrivs en hel del bra utvecklingsarbete, framtagandet av nästa generations miljö- och energieffektiva dieselmotorer är ett exempel. Saab är ett tekniskt drivhus med ett spjutspetskunnande som inte slutar vid nästa bilmodell utan innebär en konkurrensfördel även om fem år.

Det är svårt att uppskatta hur mycket en Saabnedläggning skulle kosta Sverige. Först och främst skulle de nationella arbetslöshetssiffrorna få ett högst ovälkommet tillskott, vidare skulle ett stort kunnande gå förlorat. Vi vet ungefär vad en arbetslös kostar. Desto svårare är det att säga hur mycket samhället förlorar på att låta en ingenjör, som egentligen skulle fila på framtidens elbil, gå sysslolös.

Begreppet brukar normalt förknippas med den utflyttning av kompetent arbetskraft som drabbat en del underutvecklade länder. En förlust av Saab skulle vara ett brain drain för Sverige. Jag tror inte att regeringen förstår hur hårt en förlorad fordonsindustri skulle drabba oss.

Vår roll i den globala ekonomin är nämligen inte att tillverka plastleksaker och cd-spelare utan obegripliga system som underlättar vardagen för människor i Peking, Washington och Slandrom. Då behövs ett företag av Saabs kaliber.

Mer läsning

Annons