Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Redovisa kampanjkontot!

/

Annons

I valet till Europaparlamentet fick vi en – pinsam – försmak av vad vi har att vänta valsommaren 2010. Politiker går ut ur de traditionella valaffischerna och blir rörliga bilder i de kommersiella tv-kanalernas reklamavbrott. När partierna söker nya och dyrare kanaler för att få ut sina budskap aktualiseras frågan om partiernas finansiering.

Vem är det som kommer att betala Fredrik Reinfeldts 30 sekunder i TV4? De statliga partibidragen räcker inte för att klara en valrörelse, för det krävs externa finansiärer. Att utomstående väljer att lämna partibidrag är i sig inget konstigt eller kontroversiellt.

I den facklig-politiska samverkan mellan LO och Socialdemokraterna finns exempelvis en ekonomisk dimension; LO sponsrar sossarna med några miljoner årligen. Men det betyder ju att det finns ett beroendeförhållande mellan S och facket, invänder vän av ordning. Ja, det är förhoppningsvis ingen nyhet att det finns både historiska och idépolitiska band mellan arbetarrörelsens två ben. Men så länge det råder en öppenhet mellan den som finansierar och den som tar emot är politiska donationer inget problem.

Men i Sverige finns det inget krav på öppen redovisning, det är upp till partierna själva att frivilligt redovisa sina gåvogivare. Anledningen varför vi fortfarande tillhör den lilla och tvivelaktiga grupp europeiska länder där partierna tillåts mörka sin bokföring stavas Moderaterna.

Det är ingen hemlighet att Moderaterna tar emot stora summor i privata donationer. I Europaparlamentsvalet härrörde 30 miljoner av partiets kampanjpengar från okända privatpersoner, organisationer och företag. Eftersom EP-valet är som en lättare uppvärmning jämfört med riksdagsvalet talar mycket för att Moderaterna kommer att ha samlat ihop betydligt mer till den kommande valkampanjen.

Varför berättar man då inte varifrån pengarna kommer? För det första skulle det kasta ett löjets skimmer över det rätt så hårdföra tonläge som moderata ministrar håller gentemot näringslivets toppar. Det vore ju pikant om det skulle visa sig att direktörerna som moderata ministrar skäller ut efter noter i Aktuellts 21-sändning är samma personer som har varit med att sponsra borgerlighetens resa till regeringsställning. Samma högdjur som moderata ministrar frotterat sig med på särskilda middagsbjudningar.

Men framför allt handlar det om Moderaternas framtoning. Fredrik Reinfeldt är ju numera ledare för det ”nya arbetarpartiet” och då är det naturligtvis inte snyggt om det skulle framgå att någon greve af Fisksparre och baron von Knävelborre sponsrat Reinfeldts återvalskampanj med feta checkar. Det skulle liksom skada proletärimagen.

Mer läsning

Annons