Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Privatisera inte Posten

/

Annons

När 90-talskrisen slog till så fanns det optimistiska tänkare på vänsterkanten som visade att problemet med den skenande statsskulden överdrevs. Räknade man tillgångar i exempelvis statliga företag och pensionsfonder, så gick det offentligt ägda Sverige fortfarande på plus. Det var sant. Men det var en klen tröst i ett läge där underskottet skenade. För välfärdssamhällets försvarare – det var sossarna som fick reda upp oredan efter högerregeringen – blev det nödvändigt att återta kontrollen även om det innebar prövningar för många medborgare på kortare sikt.

Nu har vi fått en ”tänkare” på högerkanten som talar om hur klokt det är att sälja statliga företag. I en påannons till ekots lördagsintervju i dag, så motiverar finansmarknadsminister Peter Norman (M) utförsäljningar med att vi i dag lånar till statsskulden trots att vi äger företag som om de säljs kan amortera på skulden.

Först skapas stora underskott, sen får dessa motivera privatiseringar. Det är en tjusig politik Moderaterna står för. Samma Norman planerade ju delförsäljningen av Nordea där en kontrollpost i bolaget av svårbegriplig anledning såldes med rabatt. Pengarna användes just till att amortera på statsskulden, trots att de därmed minskade räntekostnaderna bara motsvarade en tredjedel av de inkomster aktieutdelningen från de sålda aktierna gav. Det är en dyr ideologi det där.

Men det tar inte slut där. Här spökar också klockartron på avregleringarnas välsignelse. Finns det inte en marknad, så skapar vi en. Som om effektiviteten ökar med flera brevbärare i samma trapp. På järnvägens område finns i och för sig stora effektivitetsvinster att göra om gränspassager kan underlättas. Det är också den enda vinst som gjorts med den avregleringen.

När den svenska och danska Posten slogs samman 2008 är motivet svårare att se. Gränsövergången är mindre problematisk. Men för Öresundsområdet kanske några vinster kan göras. Vid sammanslagningen annonserades samtidigt en börsnotering av Posten Norden. Det finns i avtalet, säger styrelseordföranden dansken Fritz Schur, till SvD Näringsliv.

Det skulle innebära att Posten, som av regeringen utsetts till den postoperatör som ska svara för den samhällsomfattande posttjänsten, alltså daglig rikstäckande postverksamhet, skulle överlåtas till privata intressen.

I praktiken handlar det om ett monopol även om det finns en konkurrent i form av ett företag som ägs av norska staten, som förstås inte har någon ambition att ge service i hela landet. Det vore förresten inte heller rationellt. För konkurrens fungerar inte på ett område där det handlar om en service som ska nå alla också längst ut i obygden. Stordriftsfördelarna är uppenbara.

Men alla klagomål mot Posten då? Vore det inte bra med en konkurrent att vända sig till? Hård konkurrens finns på paketområdet. Men konkurrensen kan inte nå riktigt hela landet. Många klagade när postkontoren las ner. Fast med bättre öppettider i butiker, var det inte sällan en förbättring för många kunder. Nu protesteras när postombud läggs ner. I den mån det ersätts av lantbrevbäring innebär det ofta en förbättring. Men folk måste ändå få göra sina röster hörda. Lösningen på det kan ändå inte vara att göra naturliga monopol privata. De är inte lättare att påverka. Vi får hoppas att regeringen inte når en majoritet i riksdagen för detta förslag.

Mer läsning

Annons