Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olofssons långsiktige ägare?

/

Att bygga bilar är inte samma sak som att tillverka stekspadar. Utvecklings- och produktionskostnaderna är så väldiga att man helst vill ingå i en större koncern och däri- genom dra stordriftsfördelar.

Annons

Och eftersom utgifterna är så stora krävs rejäla tillverkningsvolymer för att undvika röda siffror. Hur den lilla sportbilstillverkaren Koenigsegg ska klara denna ...utmaning, kan vi väl kalla det, återstår att se. I går blev det i alla fall klart, Saab Automobiles övertas av en kille som drömt om snabba bilar hela sitt liv och en lika fartglad norrman som gjort sig en förmögenhet genom att sälja och designa allsköns olika prylar. Bakom dessa två herrar finns också ett gäng kapitalstarka investerare.

Ibland hoppas man att man har fel. För på papperet ser det här väldigt svajigt ut. Vilka möjligheter har det här gänget att klara en framtida lågkonjunktur? Norrmannen Bård Eker må vara en rik man, men hans egen förmögenhet räcker väl knappast ens till att utveckla styrstag och växellåda.

Nej, en förutsättning för den här affären är att Europeiska investeringsbanken beviljar Saab ett flermiljardlån som ytterst kommer att garanteras av svenska staten. Saab kommer förmodligen att få sitt lån, men det är förstås ingen långsiktig säkerhet. Men som sagt, hoppas att vi har fel. Låt oss hoppas att Saab äntligen blir det ekonomiskt framgångsrika bilmärke det inte har varit på många år.

Notabelt är att näringsminister Maud Olofsson som tidigare varit närmast fientlig inför tanken på statlig uppbackning till Saab nu bestämt sig för att sätta sig i baksätet på en Koenigsegg.

Är detta verkligen den långsiktigt stabila ägare som Olofsson har hoppats på?KO

Mer läsning

Annons