Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

När ingen vet

De kunde väl informera! Uppretade resenärer har rätt när de kräver att få information. Men det är svårare än det kan förefalla ur resenärens synvinkel.

Annons

I fredags diskuterade jag orsakerna till att järnvägen inte klarar av den i södra Sverige ovanligt stränga vintern. Något som stör trafiken även här i norr. Uppdelningen av SJ har försämrat järnvägens konkurrenskraft och fört infrastrukturbesluten längre från både person- och godskunder.

I det akuta läget är det inte lätt att informera. För ingen vet att ett tåg ska spåra ur i Hallsberg. Ingen vet heller när spåret blir farbart igen. Det går visserligen att ställa in alla tåg. Men då kommer heller inga resenärer fram.

När ett tåg blir stående över natten i Hallsberg och det inte går att få fram mat till resenärerna funderar man däremot över vilken initiativkraft personalen har. Nog måste det finnas en pizzeria i Närke som vill tjäna pengar! Det har kanske att göra med att dagens SJ-chefer inte begriper vikten av utbildning och kompetens, något som visas av anställningsintervjuer av typ Wallmans salonger.

Lägg till detta att godståg och länstrafik i rätt tid i dag – av konkurrensskäl – går före ett några minuter försenat X2000, och Du har ännu ett problem som förvärrats av avregleringen på spåren.

Mer läsning

Annons