Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingenting är gratis

Annons

Inte ens miljöpartisten Peter Eriksson tycks längre tro fullt ut på tanken på gratis kollektivtrafik. I varje fall tolkar jag ett citat från DN:s ledarsida så.

Där säger han: Det som är gratis det värnar man inte alltid om så mycket, och då är jag rädd att det istället blir att vi får en kollektivtrafik som inte känns så trevlig.”

Den liberala redaktionen ironiserar över uttalandet med orden: ”Språkröret Peter Eriksson vill att vi betalar för oss. Till en del.” Vill de därmed att alla som reser kollektivt ska betala hela kostnaden själv? Vad skulle det betyda för tillväxten i ekonomin?

Vad skulle det betyda för miljön i våra städer om allt byggde på bilism, för det vore onekligen alternativet.

Betalar verkligen bilisterna alla sina kostnader själva? Inte då. Sanningen är att kollektivtrafik är ett vettigt sätt att använda våra skattepengar.

Det är bättre att vi via skattsedeln betalar till en kollektivtrafik som är full av resenärer än för en kollektivtrafik som få använder.

När man därtill har taxor och taxesystem som är dyra i sig och som därtill förlänger restiderna, så är det snarast improduktivt.

Språkröret Eriksson har knappast rätt när han i frågan om taxorna drar in det allmänna problemet med gratistjänster, där jag i och för sig håller med honom. Här handlar det om att ge folk en morot att lämna bilen.

På samma ledarsida i DN ironiseras över att man i s-styrda Göteborg infört gratis resor för ålderspensionärer utanför högtrafik. Det är inte gratis för kommunen, men det ger mer för de skattepengar man redan satsar.

”Betalar verkligen bilisterna alla sina kostnader själva? Inte då. Sanningen är att kollektivtrafik är ett vettigt sätt att använda våra skattepengar. Det är bättre att vi via skattsedeln betalar till en kollektivtrafik som är full av resenärer än för en kollektivtrafik som få använder.

Mer läsning

Annons