Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inför en skrotningspremie snabbt

/

Annons

Till centerledaren Maud Olofssons allra största misslyckanden hör, fast här är förstås även statsminister Reinfeldt, m, lika skyldig, hennes sätt att snacka ner svensk bilindustri. Jag förstår de fackliga Volvoföreträdare som förra tisdagen valde att visa upp miljöbilar från Volvo framför riksdagshuset. Visst säljer Volvo och ännu mer Saab få bilar i dag. Men det är inte konstigt när vi har en borgerlig regering som väljer att utöver att inget göra, snacka ner deras framtidsmöjligheter. Det är en industri som behövs i framtiden även om krisen nu är bråddjup och även om främst Saabs moderbolag är nära konkursens rand. I Tyskland har man visat hur kraftigt höjda skrotningspremier påverkat bilförsäljningen så att den till och med ökat under krisen.

Men i Sverige händer ingenting annat än att miljöbilssubventionerna till och med minskas. Varför går det då i Tyskland och inte här? Moderaten Bertil Kjellberg i finansutskottet menar att tyskarna har en stor inhemsk bilmarknad, medan Sverige har en liten. Subventionerna skulle kunna innebära att svenskarna ändå köper utländska bilar. Jag tror att pressade svenska bilhandlare skulle kunna leva med det. Och jag tror att många i dagens krisläge ändå skulle välja ett svenskt märke. Att regeringen inget gör är att riskera att hela den svenska personbilstillverkningen slås ut.

Mer läsning

Annons