Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inflytande

Så fick då bilfabriken Saab nya ägare till sist. Om det hela sen överlever den svenska regeringens fortsatta behandling av ärendet är inte lika säkert. Men jag tror att den säger ja.

Annons

Att säga nej till de förhoppningar som nu föds klarar nog inte ens näringsminister Maud Olofsson (C) som ju i höstas sa sig veta vad Saabs tidigare ägare GM borde ha gjort för att ta sig ur krisen.

Det kräver ett visst mod att ta över en bilfabrikant som Saab. Det antas, enligt TT, att ägargruppen kring den skånska lyxbilstillverkaren Koenigsegg hittills har gått in med 720 miljoner kronor.

För att klara hem affären krävs ett mångmiljard lån av den Europeiska Investeringsbanken. Tanken är att Saab därmed ska kunna utveckla hybridbilar. Och för det lånet krävs regeringens lånegarantier. Så hur som helst kommer skattebetalarnas pengar att riskeras om regeringen säger ja.

Vad betyder det då att regeringen legat så lågt? Inte en krona har hittills betalats ut av de väldiga summor regeringen i december sa sig villig att satsa på bilindustrin. Genom att inget göra utom att aktivt snacka ner Saabs framtid, och genom att vägra de i andra länder så framgångsrika skrotningspremierna, har försäljningen av Saab under året fallit med 60–70 procent.

Det gör det förstås inte lättare att ta Saab ur krisen. Vid ett ja nu riskerar regeringen skattebetalarnas pengar utan det inflytande ägande ger. Om regeringen förra året inte varit så ideologiskt skrämd för att gå in som ägare så hade Saabs läge i dag varit betydligt bättre.

Mer läsning

Annons