Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I väntan på försvarstalet

Annons

Saab beviljas rekonstruktion av företaget och allvaret i situationen inskärps ytterligare. Vid en rekonstruktion försöker man förmå borgenärer att skriva ner sina fordringar. Nu är det tydligt att krisen inom Saab också kommer att försätta många mellanstora och mindre företag i en besvärlig sits. Skulle underleverantörer börja gå i putten på grund av Saabs oförmåga att betala sina skulder kan även Volvo drabbas av problem. Biltillverkarna delar nämligen ett flertal underleverantörer.

Näringsminister Maud Olofssons styvnackade hållning har blivit ett urakut problem för fordonsindustrin. Regeringen tittar på medan fordonsklustret dras mot ättestupan, det är helt obegripligt.

Olofsson har valt icke-agerandets linje; hon skrävlar och pratar vitt och brett men gör ingenting i praktiken. Opinionsmässigt har tomsnacket hittills fungerat. Den borgerliga retoriken (”det är GM som äger Saab, inte regeringen”) har upphöjts till offentlig sanning.

Men vad man egentligen säger är att regeringen inte tar något ansvar för jobben – trots att jobben var just den fråga som högern vann valet på!

Spelet om den inhemska opinionen är en avancerad övning i cynism där tiotusentals arbetstillfällen kan offras. Men det är inte nu som domen över regeringens politik bör falla, utan den dagen Saab tvingas stänga i Trollhättan, arbetslöshetsstatistiken rusar i höjden och Maud Olofsson måste förklara för alla som har förlorat sina jobb varför regeringen aldrig gjorde något. Det försvarstalet kan bli något att spara för historieböckerna.

Saab köper sig ytterligare lite tid genom rekonstruktionen. Utan stödåtgärder kommer det dock inte dröja länge innan vi hör ljuden från kyrkklockorna. Maud Olofssons försvarstal närmar sig.

Mer läsning

Annons