Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Halva foten på gaspedalen

Annons

Volvo och Saab är viktiga för svensk industri. Nu har också regeringen kommit underfund med detta. Annars har ju ansvarig minister Maud Olofsson mest ägnat sig åt att snacka ner den svenska fordonsindustrin. Företagen ligger närmast ohjälpligt efter i miljöomställningen, är hennes tes.

Den analysen är vi i och för sig många som kan skriva under på, men det betyder inte att en regering passivt kan titta på medan en av våra viktigaste exportnäringar sakta utarmas. Fordonsindustrin är helt enkelt för viktig för att tillåtas dö sotdöden.

I går meddelade regeringen att den, sent omsider, lägger ett stimulanspaket för bilindustrin. Åtgärderna uppgår till 28 miljarder kronor och innehåller bland annat undsättningslån för företag som riskerar att gå i putten, lånegarantier för grön omställning och pengar till forskning.

Såväl fack, branschorganisationer som opposition välkomnar åtgärderna.

Ja, det är ett till synes bra paket, udden är riktad mot framtiden; regeringen har till exempel för avsikt att genom ett statligt bolag bidra till forskning som ska vara till gagn för industrin. Därigenom säkras viktig kompetens. Regeringen har äntligen hittat gaspedalen, men det är inte gasen i botten som gäller.

I stimulanspaketet betonas den gröna omställningen, och därför är det så märkligt att regeringen låter den lyckade miljöbilspremien försvinna bland avgaserna.

I juni nästa år försvinner premien som ger miljöbilsköpare 10 000 kronor i rabatt. Under första halvåret i år var nästan var tredje bil som såldes miljöklassad.

Det finns således mer för regeringen att göra, bara viljan finns.

Mer läsning

Annons