Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Håll koll på vägarna

/

De infrastrukturella megaprojekten avlöser varandra. I början av september gav regeringen klartecken för Förbifart Stockholm, Sveriges hittills största motorvägsbygge med en beräknad prislapp på 30 miljarder. Och i måndags presenterades utredningen om snabbtågsbanor mellan landets tre största städer.

Annons

Visst vore det trevligt att kunna blåsa fram i 320 knyck mellan Stockholm och Göteborg och visst vore det praktiskt att slippa ta bilen genom en korvstoppad Essingeled.

I Jämtland handlar dock inte diskussionen om att åka fyr- eller sexfiligt utan huruvida det någon gång i framtiden ska bli möjligt att transportera sig tryggt mellan Pilgrimstad och Brunflo, om väg 315 mot Vemdalsskalet ska få sin nödvändiga upprustning.

Att bygga och renovera väg är per definition dyrt, men sätter man länets behov i relation till de storslagna projekt som skisseras i den södra landsändan är det egentligen ganska blygsamma saker som efterfrågas.

Hur mycket pengar som tillfaller länet i den kommande transportplanen för 2010–2021 vet vi ännu inte, frågan avgörs ytterst av regeringen. Som LT avslöjade i går har det emellertid kommit oroande signaler om att anslagen för nästa år kan bli radikalt mycket mindre än vad som tidigare aviserats.

Eftersom alla vill ha bättre kommunikationer är det förstås någon som måste hängas ifall anslagen inte möter förväntningarna. Riksdagsmannen Per Åsling (C) har ifrågasatt om länsstyrelsen verkligen varit tillräckligt på hugget och pekat ut alla de viktiga länsprojekten för regeringen. Så talar en politiker som försöker tona ned sitt eget ansvar.

Om Per Åsling har synpunkter på länets framtida vägbudget är det bara att lyfta luren och slå partikamrat tillika infrastrukturminister Åsa Torstensson en signal. Svarar inte Torstensson kan Åsling alltid kontakta Maud Olofsson, hon är vice statsminister och borde rimligen ha något att säga till om.

För sanningen är att det är regeringen som sitter på pengarna, samma regering som konsekvent prioriterar storstad före glesbygd. I december avgörs hur mycket pengar som tillfaller länet. Då ska vi hålla koll på vägarna! KO

Mer läsning

Annons