Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från ord till förslag

Tajming är, hur löjligt det än må låta, a och o i politiken.

Annons

Därför är det bara att beklaga att den rödgröna jättesatsningen på snabbtåg, stort uppslagen under måndagen, inte lanserades en vecka tidigare. Mot en fond av förrädiska askpartiklar. Vulkanen Eyjafjallajökulls utbrott lamslog som bekant den europeiska flygtrafiken och lyckades med något som politikerna ännu inte klarat: sänka flygets utsläpp. Minskningen var förvisso högst tillfällig och orsakade stora logistiska bekymmer. Det abrupta flygstoppet var alltså ingen bra framtidsvision för framtidens resande – vi reste ju inte längre utan satt fast på flygplatser.

Vi ska transportera oss även i framtiden, men utan att lämna lika stora klimatpåverkande avtryck som i dag. Då måste man någon gång gå från ord till förslag och vidare till handling.

Under investeringsperioden 2011–2021 har den rödgröna oppositionen enats om att bygga hastighetsbanor, utvidga det ordinarie tågnätet och satsa brett på kollektivtrafikslösningar. Målet är att göra Sverige lite mindre och knyta oss närmare omvärlden. Företag kommer att gynnas av bättre exportkanaler, arbetsmarknaden blir mer dynamisk när människor kan färdas längre avstånd till kortare restider. Ett sådant här stort investeringspaket skapar dessutom en stor efterfrågan på arbetskraft: de rödgröna pratar om 10 000–15 000 nya jobb under byggtiden.

I går gick oppositionen från ord till förslag. Nu är det bara hoppas att väljarna låter de rödgröna ta det sista steget och börja handla.

Mer läsning

Annons