Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fegis

Jag funderade ett tag på om rubriken här ovan skulle bli Fegis, eller Äntligen. Ni ser vad det blev.

Annons

Men samtidigt var det verkligen på tiden att de senaste 15 årens experimenterande i den svenska skolan nu utvärderats. Och jag är inte förvånad över att Skolverket finner att segregationen är ett stort problem för elevernas resultat.

Friskolor, fritt skolval och ökad boendesegregering leder till att barn med likartad bakgrund går på samma skola. Den positiva effekt duktiga elever har på hela skolan går förlorad och lärarnas förväntningar får större betydelse. Hur lätt är det att hålla upp förväntningarna i skolor som ingen valt?

Också kommunaliseringen och en pedagogik med mer av icke lärarlett arbete, får förklara tillbakagången. Ett annat är att skolor med tuffare förutsättningar sällan får de extra resurser som vore självklara.

Rubriken Fegis får förklaras av att Skolverkets generaldirektör Per Tullberg trots att båda förändringarna bidrar till segregeringen i skolan, inte vill underkänna vare sig friskole”-reformen” eller det fria skolvalet.

För att slippa ha synpunkter på en ”reform” som haft starkt stöd i riksdagen, så talar han om ”icke-önskvärda effekter”, i stället för om det misslyckande det handlar om. Det är fegt.

Rapporten bör få följder för debatten på den socialdemokratiska partikongressen i oktober. Så kallade reformer som ökar segregationen i skolan förtjänar inte socialdemokratins stöd. Börja med att ge kommunerna vetorätt mot friskoleetableringar.

Mer läsning

Annons