Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Falsk marknadsföring

/

Politik behöver inte vara sanningen, nej, det behöver inte ens vara nära sanningen.

Annons

Men det gör inget om man kan få tillräckligt många att tro att de har funnit sanningen. Det är mycket lättare att luras om de som ska duperas inte har något att jämföra med. Så var läget inför valet 2006, många uppfattade Fredrik Reinfeldt som ett piggt alternativ med vettiga svar på samhällets utmaningar. Varför ska man gå på bidrag när man kan jobba liksom?

Den nya M-ledningen hade lyckats tvätta bort den gamla överklasstämpeln. Nu var målet att bli statsbärande, Moderaterna skulle bli partiet för kvinnorna i vården och montörerna på Stallbacka bilfabrik. Och man lyckades.

I dag finns ett facit efter 3,5 år av moderat styre: orättvisorna har ökat och jobben blivit färre. Så enkelt är det. Men Moderaterna förnekar sig icke. Läser man partiets lätt parodiska kampanjbroschyr är det precis som att tiden stått stilla, som att vi befinner oss i våren 2006 och Fredrik Reinfeldt står i begrepp att sjösätta sin stora bluff. I några korta meningar formuleras den blå framtidsvisionen: Rättvisa, Jobb till alla, Ingen ska lämnas efter. Det är bara solidariteten som saknas ...

Någon borde låta konsumentombudsmannen pröva Moderaternas valmaterial, det här är falsk marknadsföring!

”Den allra främsta orättvisan i Sverige är alltjämt klyftan mellan människor i arbete och de som står utanför”, skriver M-ledningen i valhäftet. Läs gärna det där en extra gång. Om ökade klyftor är det stora hotet, varför ökar då borgerligheten klyftorna?

Höstens val kommer att bli besvärligt för väljarna. Moderaterna tänker låtsas vara vänster och alltså köra en favorit i repris – med det lilla tillägget att den här gången måste de förneka att de senaste 3,5 åren överhuvudtaget ens har existerat. KO

Mer läsning

Annons