Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är en djungel där ute

/

Vad betyder det att ett schampo är rikt på naturliga ingredienser som aloe vera eller aprikosolja? Det där sistnämnda låter i och för sig trevligt, men vad det kan tänkas ha för inverkan på håret är väl inte helt kristallklart.

Annons

Och hur säker kan vi som konsumenter vara på att en produkt verkligen är ”bäst i test” (förutom när Sverker på Plus säger det)? Bäst är ett relativt ord. Bäst på vadå, bäst i jämförelse med hur många andra och vilka andra produkter? Det är ju oschysst att utge sig för att vara bäst om man jämför sig med två lågprisprodukter utan några ambitioner på att vara just nummer ett.

Den vanliga konsumenten har varken har tid, ork eller det nödvändiga (spets)kunnandet utan måste i allt väsentligt lita på den information som produktmakarna häftar på sina produkter.

Många svenskar har fastnat för den så kallade spikmattan. Att den blivit en sådan försäljningssuccé är lätt att förstå om man beaktar marknadsföringen som kringgärdat produkten. Spikmattan ökar inte bara välbefinnandet, den kan till och med bota ryggbesvär och migrän! Ditt nya liv kan erhållas till det modesta priset av 500 kronor. Några vetenskapliga belägg för mattans makalösa förmåga fanns dock inte, förutom en studie från 1980 som innefattade tre fakirer …

Konsumentverket har nyligen riktat kritik mot en spikmattstillverkare för att vilseleda konsumenterna. Och häromdagen förbjöd Läkemedelsverket fortsatt spridning av några formuleringar som funnits med i annonser för hälsoprodukten Kan Jang. Det är inte okej att skriva att ”Kan Jang hjälper direkt!” om så inte är fallet.

Det är bra att ansvariga myndigheter ryter till mot opportuna och giriga marknadsförare. När det gäller hälsorelaterade produkter kan ju felaktig eller vilseledande information vara direkt hälsovådlig.

Vid sidan av Plus-Sverker och den gamla klassikern ”Råd och Rön” har det under senare år vuxit fram en motkraft som kritiskt granskar och ifrågasätter företagens marknadsföringsknep. Över 100 000 svenskar har till exempel läst Mats-Eric Nilssons bok ”Den hemlige kocken”, som avslöjar tillsatserna i livsmedlen som tillverkarna helst av allt skulle vilja gömma på insidan av förpackningarna. Men det känns ändå fel att vi som konsumenter ska behöva ägna oss åt konsumentvetenskap på vår fritid för att kunna handla tryggt och upplyst. Förhållandet borde givetvis vara det omvända – det är prånglarna och marknadsförarna som ska klara nålsögat.

Spelar det någon roll i praktiken att ett schampo har ”extrakt från växtriket”? Blir håret renare? Om inte så borde det anses vara vilseledande. Skärp regelverket, konsumentminister Nyamko Sabuni, det skulle bli din opinionsmässigt lättaste match hittills.

Mer läsning

Annons