Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Banverket är den stora boven

/

Annons

Efter några tågstopp på grund av dålig snöröjning föreslog facket i 80-talets början, för att undvika förlorad handlingskraft, att en av regioncheferna på SJ, trafikchefen, skulle överordnas banchefen. Så såg det ju redan ut på högsta SJ-nivå där generaldirektören hade ansvar för båda delar, och förstod att båda krävdes för att tågen skulle rulla. Vid 80-talets slut gjorde man i stället precis tvärtom. Nu beslutar Banverket själv. Trafiken har splittrats upp på alla de aktörer som nu skyller på varandra. Och antalet snöröjare är färre än någonsin.

Det är en olycklig utveckling. Men det fråntar inte Banverket rollen som den stora boven i dagens snökaos. Det är oförsvarligt att inte linjer och bangårdar röjs. De allt färre plogloken kan förefalla obehövliga i 19 år av 20. Sen behövs de. Men i dagens uppsplittrade järnvägsvärld vill ingen betala.

Banverket måste ta ansvaret. Och det har inte dagens ledning gjort. Under den beramade natt när tågen stod i Hallsberg lär det ha funnits fyra snöskottare på 200 växlar i ett förfärligt snöfall. Nu kallas frivilliga militärer in som skottare där. Det är bra. Men det fråntar inte Banverket ansvaret. Tågen ska klara väder som det södra Sverige nu upplevt!

Miljöpartiet tog ett viktigt politiskt steg i går genom att påtala att dagens kaos orsakats av bristande underhåll och ansvarslös avreglering. De förstår också att nya banor kan avlasta dagens överbelastade bannät. Det är glädjande att några politiker äntligen börjar se problemet.

Mp föreslår att stationer och tågverkstäder förs till Banverket. Bättre vore att återföra dem till SJ som borde slås samman med statliga godsbolaget Green Cargo. Men MP-förslaget leder i riktning sammanslagna resurser. Det är rätt riktning.

illustration: kjell nilsson-mäki

Mer läsning

Annons