Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Zebralagen” dödar på vägen

/
  • Vid ändrade regler för cykelöverfart bör erfarenheterna från zebralagen beaktas. Det är betydligt svårare för bilisten att upptäcka cyklande och mopedister.Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Transportstyrelsens (TPS) föreslår att det ska införas väjningsplikt för bilister där cykelvägar korsar en körbana och att hastigheten ska begränsas till 30 km/tim för bilar.

Annons

Förslaget gäller då även mopeder klass II.

År 2000 infördes den så kallade zebralagen vilken innebär att gående skall lämnas företräde. Informationen om zebralagen missade de gåendes ansvar. En utvärdering som Statens väg- och transportforskningsintitut gjorde 2007 (R 597) visar att antalet olyckor vid övergångsställen har ökat sedan lagen infördes. Gående skadas eller dödas när de går ut på gatan utan att ha försäkrat sig om att bilförare uppfattat dem och har möjlighet att stanna. Det har även varit många kollisioner är bilar kör in i varandra bakifrån, när förare tvingats tvärbromsa för plötsligt utrusande gående – med bland annat pisksnärtskador som följd.

Vid ändrade regler för cykelöverfart bör erfarenheterna från zebralagen beaktas. Det är betydligt svårare för bilisten att upptäcka cyklande och mopedister.

Antalet olyckor kommer med största sannolikhet att öka och förslaget blir en cykel- och mopedfälla. Efter införandet av zebralagen togs tusentals övergångställen bort, vilket innebär att gående passerar gator och vägar där det passar dem bäst. Det ökar inte säkerheten. Följden blir sannolikt densamma vid cykelöverfarter om förslaget realiseras.

Att cykla är ett miljövänligt transportsätt. Vid utbildning i Ecodriving lär vi oss att eftersträva en jämn hastighet och att ha blicken långt fram för att planera körningen, så att onödiga stopp undviks. Om TPS förslag vinner gehör tvingas bilar att stanna vid cykelöverfarter. Det är mer miljövänligt att stanna en cykel än bilar, bussar och lastbilar.

Om TPS har syftet att öka säkerheten för de oskyddade trafikanterna bör man stället överväga att på lämpligt sätt varna cyklande och mopedister att de kommer att korsa huvudled och därmed ska lämna företräde. Ett nytt vägmärke bör införas för att sättas upp på cykel banor. För att minska antalet skadade i trafiken kanske man till och med ska överväga att skrota zebralagen.

Göran Westman och Bengt Wiktorsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons