Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Verkningslös bensinskatt

Det rödgröna regeringsalternativet går ut med ett förslag på höjd drivmedelsskatt med 49 öre per liter plus moms.

Annons

Skattehöjningen kommer inte ha någon som helst inverkan på miljön. Det är bara ett sätt att öka skatteintäkterna till statskassan. Skulle de rödgröna verkligen vilja göra något åt miljön skulle de i stället satsa på åtgärder som förnyar bilparken, skrotningspremier och teknikneutrala miljöbilspremier. Det ger bilägarna möjlighet att skaffa moderna, trafiksäkra och energieffektiva fordon.

Motormännen vill i stället se förslag på åtgärder som syftar till minskade CO2 utsläpp.

Dagens utspel kommer att drabba de enskilda bilisterna, inte minst oss bilister, som bor i Norrland och där alternativ oftast saknas. Bilisterna bidrar redan kraftfullt till statskassan. Idag betalar bilisterna cirka 80 miljarder kronor om året i form av olika skatter och pålagor.

Av detta försvinner cirka tre fjärdedelar rakt in i den allmänna budgeten. Endast en fjärdedel återförs till biltrafiken.

De rödgrönas förslag skulle öka kostnaderna för genomsnittsbilisten med drygt 900 kronor per år. Pengar som redan är beskattade en gång.

Bilen är en förutsättning för tillväxt och välfärd. De rödgrönas förslag på ökad drivmedelsskatt försvårar det dagliga livet för stora grupper.

Dessutom vill de rödgröna i sina förslag förhindra en alldeles nödvändig utbyggnad av förbifart Stockholm. Även om vi Norrlandsbilister med visst överseende kan åse de infarktliknade trafikförhållandena som råder vid in- och utfarter till Stockholm, måste vi konstatera att Sverige kan inte vara det enda land i Europa, där man inte har moderna möjligheter att passera en storstad utan att tvingas in i ett köelände inne i själva storstadsområdet.

Sten Bredberg, Motormännen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons