Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tokiga fartgränser i länet

Annons

Jag undrar vad vägverket/länsstyrelsen sysslar med när man mellan Ytterhogdal och Rätan på E45 (fyra mil) har hastighetsgränsen 80 km/h. Norr om Ytterhogdal är vägen bred, har viltstängsel och det är avverkat nära vägen.

Också innan Rätan finns en sådan sträcka. Och, döm om din förvåning, du kommer från en bred och rak väg söder om Överhogdal rätt in på bron över Hoan, där två lastbilar inte kan mötas, men hastighetsgränsen är fortfarande 80 km/h. Och dessutom, genom Överhogdal med sina snövallar vintertid, risk för utspringande personer eller utkommande snöskotrar så får du fortfarande köra i 80 km/h.

På halva sträckan mellan Duved och Storlien på E14 gäller också en hastighetsgräns på 80 km/h. På nämnda sträcka är vägen delvis spikrak. De få ställen, där lägre hastighetsgräns behövs, har det redan.

Jag tycker att tjänstemännen, som bestämt hastighetsgränserna, ska ta sig en funderare eftersom nästan alla trafikanter – lastbilar, bussar, bilar, motorcyklar – överskrider 80 km/h på nämnda vägavsnitt. Till och med norrmännen, som är vana vid 80 km/h, kör fortare.

I Danmark har en ny policy antagits, där man låter trafikanterna i samråd bestämma hastighetsgränserna för att få bättre efterlevnad och förståelse för hastighetsgränserna.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons