Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telia svarar om larm

Svar till Ingrid. Trygghetslarm är ett kommunalt ansvar. Kommunen väljer att sätta ut trygghetslarm till vårdtagare kopplat över en teleförbindelse – ett abonnemang tecknat av vårdtagaren för vanlig telefoni.

Annons

Telia har inte någon tjänst som hanterar trygghetslarm, och vi vet inte heller vilka av våra kunder som har trygghetslarm.

Tjänsten som kunden har abonnerat på heter hos oss Telia Bas, och är ett basabonnemang för fast telefoni. De befintliga larmen kommer inte att fungera om det fasta telenätet kopplas bort och ersätts med mobila telefon- och internetlösningar. Larmen kommer inte heller att fungera om fastigheten man bor i ansluts till något av de befintliga eller kommande fibernäten.

Det finns mobila trygghetslarm på marknaden som fungerar över de mobila näten. Säkerheten i dessa larm är dessutom betydligt högre än dagens trygghetslarm som kopplas över det gamla telenätet.

Vi rekommenderar att om det finns frågor angående trygghetslarm, eller om man fått besked om att det kommer att ske förändringar av fast telefon i området där man bor, så ska man kontakta sin kommun.

Björn Berg, informationsansvarig Telia

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons