Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snabba sovvagnståg ger Jämtland arbeten

Om Förbifart Stockholm byggs kommer den att dra pengar från nödvändiga järnvägssatsningar ute i landet.

Annons

Vi befinner sig oss nu på toppen av oljeproduktionen. Till 2030 kommer den ha fallit kraftigt enligt forskarna, kanske blir den halverad. Det kommer inte att finnas alternativ nog för att för att täcka bristen. En Chalmersrapport föranledd av regeringens vision om fossiloberoende fordonsflotta 2030 har funnit att en fjärdedel av bilarna kan köras på andra drivmedel då.

Det är inklusive elbilar, men det kommer att bara att finnas få sådana.

De flesta inser klimathotets allvar trots energiindustrins mångmiljardsatsning på att så tvivel. Ändå satsar man på vägar i storstäder som ökar biltrafiken, sprider ut bebyggelsen och fördyrar kollektivtrafiken.

I stället för vägar i Stockholm behövs järnväg i Jämtland. När oljan sinar måste så mycket som möjligt överföras till tågtransport. När det blir dyrt att flyga kan turisterna från kontinenten åka med snabba sovvagnståg med höghastighetsbana till Sundsvall och därifrån en snabb mellanriksbana. Inlandsbanan täcker en stor del av Sveriges skogsmark.

Jämtland har gjort sig känt som matland. Man kan producera för stockholmarna när det inte längre går att dopa jorden med konstgödsel eller importera livsmedel. De alternativbränslen vi kan få fram bör förbehållas glesbygden, inte stockholmares bilkörande när de kan resa kollektivt.

I hela Sverige skulle det behövas järnvägsinvesteringar på minst 30 miljarder kronor om året för att klara framtida kommunikationer. Vi har inte lång tid på oss. Ovädersmolnen som bådar om oljebrist och klimathot hänger redan tungt över oss.

Hans Sternlycke

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons