Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sjukt lång väntan i telefon

/

Annons

Att på telefon komma fram till olika myndigheter och privata företag kan ibland vara helt omöjligt. Många av dessa har idag så kallade nationella växlar (kundtjänst) vilket i sig gör att telefonköerna blir orimligt långa.

Som exempel kan nämnas att komma fram till Försäkringskassan är nästan hopplöst. För det första ska man knappa in och välja olika val otaliga gånger (gäller de flesta företag och myndigheter). Sedan blir svaret oftast att vänta, nu senast upp till 16 minuter. Detta väntande är helt orimligt. Har man ett direktnummer till en tjänsteman är detta naturligtvis att föredra. Men det är inte alltid att denne kan svara på alla frågor varför man som regel måste anlita kundtjänsten för privatpersoner.

Ett annat exempel är Skatteverket. Där behöver man oftast inte vänta alls. Man säger att man har så många samtal att man ombeds återkomma vid ett annat tillfälle. Detta känns både snopet och underligt.

Ovanstående exempel gäller snart sagt alla större företag och offentlig sektor. Beträffande näringslivet borde man vara mycket angelägen att vara nåbara. Många har uppenbarligen rationaliserat väl hårt i dessa sammanhang.

Vad gäller den offentliga sektorn kan man, som skattebetalare, kräva betydligt bättre tillgänglighet. Här måste man tilldela större resurser för att vi utan större åthävor skall kunna kommunicera via telefon. Det är stor skandal att man skall ägna massor av tid för att sitta och vänta i en telefonkö. Enda vinnarna på detta är väl telefonbolagen som tjänar massor av pengar. Slutsatsen på denna artikel: när får vi se förbättringar vad gäller telefontillgängligheten i dessa sammanhang!

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons