Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så kan olyckorna hindras

/
  • Denny Blomström har också funderat på hur olyckorna i korsningen ska minskas. Hans idéer sammanfaller till stor del med hur signaturen

Annons

Nu är Vägverket på väg att bygga upp ett nytt trafikproblem. Tidigare har det konstaterats att en rondell inte är lämplig i ett medlut och att en rondell kräver så mycket mark. Nu är det tydligen på gång med en sådan i alla fall. Har inte vägverket lärt sig något av Krokomsrondellen? Personligen har jag inget emot rondeller men de ska vara på lämpliga platser.

Alla, nästan alla, som kör efter Vallaleden håller lite för hög hastighet på grund av att det är den större vägen. Låt Vallaleden fortsättningsvis vara den större vägen utan trafikstoppare, vilket en rondell fungerar som. Bygg en planfri korsning som jag tidigare har föreslagit, där Vallaleden förhöjs lite och Fröja-/Önevägen korsar under.

Vallaledens båda körfält kan då läggas intill varann och ge plats åt på- och avfarterna vid sidan om.

Avfarterna från Vallaleden läggs som avkörningsfiler parallellt med Vallaleden och ansluter i princip vinkelrät mot Öne-/Fröjavägen och med väjningsplikt där, lika från båda håll.

Påfarterna till Vallaleden görs likadant parallellt och som accelerationsfiler, alltså blir det en symmetrisk konstruktion. Öne-/Fröjavägen har ju mindre trafik så den kan tåla dessa anslutande vinkelräta av- och påfartsvägar. Detta kräver nästan ingen utökad markyta, men det krävs en stor viadukt och uppfyllning för Vallaleden. Under viadukten görs vägen 3 filig, alltså med en väntfil för de som ska svänga vänster in på påfarterna. Låt sen Vallaledens trafik hålla 70 km/tim så blir det bra flyt. Jämför med Trafikplatsen vid Torvalla-E14. Hur ofta krockas det där? Denna lösning blir säkert lite dyrare men en lösning som håller i många år. Är det inte värt det för att slippa alla dessa krockar?

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons