Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så bestäms farten på vägen

/

Jag har en teori om hur Vägverket slutgiltigt bestämmer dom nya fartgränserna.

Annons

Troligen så är det på den årliga firmafesten (kanske kräftskivan) som dom kastar pil på Sverigekartan, och dom som har hatten mest på sniskan får kasta på Norrlands inland med pilarna som är märkta med de lägsta hastigheterna.

Fjolårets sämsta/bästa träff (beroende med vems ögon man ser) torde väl vara sträckan Brunflo-Gällö, samt sträckan Lugnvik (Ås)-Krokom. Nyligen var det så dags igen! Årets ”kanonträff” måste väl ändå vara sträckan Östersund-Stugun. En sträcka nästan helt utan bebyggelse, och en väg som är en av de bättre i länet. Att man sedan delvis ”skyller” på miljöpåverkan tycker jag verkar som ett dåligt argument, för då borde man väl sänka hastigheten på alla motorvägar söderut till max 80 km/tim med tanke på mängden bilar där. Antingen är det som jag skrivit, eller så är det en äkta skrivbordsprodukt från några som knappt kört på våra vägar här omkring. Varför inte lägga alla dessa pengar som omskyltningen kostar på polisen i stället, så kanske dom kan vara mer synliga ute på vägarna.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons