Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

MUF:s intetsägande budskap

Annons

MUF har som några av er säkert vet, en kampanj under parollen ”Sverige Jobbar!”. Detta har provocerat mig ett tag nu, eftersom jag uppfattat kampanjen som otroligt intetsägande. Kampanjen består av affischer med texter som ”Vi älskar bonden som satsar allt på ekologiskt”, ”Vi älskar arkitekten som startar eget” och sådär håller det på. Problemet med MUFs kampanj är att det är omöjligt att hitta någon som inte tycker företagande och människor med drivkraft är bra, alla partier och ungdomsförbund tycker det. Min första tanke var faktiskt att MUF lika gärna kunde skrivit ”Vi älskar dig som vill ha fred på jorden” eller ”Vi älskar dig som är snäll”, för initialt så framstår det som två ungefär lika politiskt laddade textrader som de MUF nu valt att klä sina affischer med. Men eftersom det är politiska affischer måste dom mena något med dom. Något annat vore otänkbart.

För att förstå vad det är dom försöker kommunicera är det mest effektiva sättet att ställa retoriken bredvid politiken och bit för bit bryta ner retoriken. Vad är det MUF gör på sina affischer? Jo, man börjar med att måla fram vinnarna, människorna med drivkraft och framåtanda och säger till dessa: ”Vi älskar er, rösta på oss för vi kommer fortsätta prioritera er”. Det finns även en poäng i att observera vad MUF inte gör, nämligen att säga något till människorna som tappat drivkraften och som av olika anledningar och på olika sätt hamnat utanför. Dom får helt enkelt inte plats i MUFs retorik, vilket är logiskt eftersom dom inte heller får plats i deras politik.

Den borgerliga politiken har alltid varit en politik som prioriterar dom som redan har och så är det fortfarande.

Victor Svedberg, ordf. Kristna Socialdemokraters ungdomsnätverk

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons