Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lagstifta om handsfree vid bilkörning

Motormännen kräver att trafiklagstiftningen skärpts vad avser bilkörning och mobiltelefonerande.
Vägverket begärde i fjol i en skrivelse till regeringen att även Sverige bör besluta om en handsfreelag, för att harmonisera till vad som gäller inom EU.

Annons

Infrastrukturminister Åsa Torstensson avfärdade förslaget rakt av med en del argument, som nästan kunde uppfattas grundade på en personlig uppfattning i frågan.

Huvudbudskapet var i alla fall att det är själva samtalet som är distraherande och att handsfree varken gör till eller från.

Nu är det ju så, att förmodligen mer än 90 procent av mobiltelefonsamtalen i bil sker utan handsfree. Blir detta förbjudet och bilföraren följer lagen kan alltså förhoppningsvis 90 procent av detta distraherande och trafikfarliga beteende försvinna.

En forskningsrapport från 2006 visar på att en bilförare upptagen av ett mobiltelefonsamtal kan jämställas med att köra med 0,8 promille alkohol i blodet.

En forskningsrapport från USA beräknar att 2000 personer av de som årligen dör i trafikolyckor i USA kan hänföras till mobiltelefonpratande. 330 000 beräknas skadas av samma orsak.

Det är mycket lagar och förbud, som i dag omger en bilförare, en del skulle säkert kunna tas bort eller mildras. Men att behålla en konstlad frihet i just detta avseende, när riskerna är så stora förefaller mycket egendomligt. Det ser faktiskt illa ut att Sverige ställer sig utanför EU och stora delar av övriga världen, där trafiksäkerhet är viktigt.

I väntan på lagstiftarna är Motormännens råd:

”När det ringer i mobilen, låt om möjligt en passagerare svara, annars låt bli att svara och stanna vid nästa P-plats. Läs av inkommande telefonnummer och ring upp. Ring aldrig upp själv, när Du kör bil.”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons