Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kraft för kund eller ägare?

Jag tror herr Roos formulerade sig fel i sitt svar den 2 november. Det skulle nog vara ”För att Jämtkraft ska ha nöjda ägare så måste vi också vara lönsamma..”.

Annons

Som kund spelar det ingen roll om företaget går med nollresultat bara man investerar i årligt underhåll och lånar när det ska nyinvesteras. Jämför med en bostadsrättsförening som ligger på nollresultat år efter år. Men ägarna till Jämtkraft vill ju ha avkastning på sin investering precis som en sparare vill ha ränta på pengarna. Jag tror inte kunderna blir dubbelt nöjdare om Jämtkraft blir ännu mer lönsamma för ägarna dvs höjer avkastningskravet från 7 till 14 procent – eller har Roos hittat en ny formel för kundnöjdhet?

Det är i så fall tvärtemot vad vänsterpartiet anser nämligen att skol- och vårdföretag som inte gör vinst har nöjda kunder och företag som gör vinst har missnöjda kunder.

Folke Falköga

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons