Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Framtidens kupévärme

Annons

Äntligen har bilindustrin insett att man inte behöver 280 hk och en 3-liters energislukande kompressor under huven för att åka från A till B.

Det behövs till exempel bara 12 hk för att köra i 90 km i timmen så hur ofta nyttjar man alla hästar egentligen?

Men det finns en nackdel med energieffektiva bilar. Hur ska man hålla kupén varm under vintern?

Dagens dieslar är så effektiva att man installerar extra värmare (oljebrännare) för att hålla kupé- och motortemperaturen uppe och hur ska det då inte bli med elbilarna?

Där blir det inte mycket överskottsenergi över.

Kanske måste man ha en liten vedeldad kamin i passagerarsätet för att få upp värmen.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons