Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Feltänkt kilometerskatt

/
  • Att tro att en kilometerskatt för tunga fordon leder till en överflyttning av gods visar bara att någon tänkt väldigt fel.foto: scanpix

Annons

I sin desperation att vinna politiska poäng säger den rödgröna oppositionen att de vill införa en kilometerskatt på tung trafik om de vinner valet. Skatten ska variera i olika regioner i landet. Tankar på och förslag till en kilometerskatt har vi hört förut, men den här gången har någon tänkt väldigt fel.

Skälet till att införa en kilometerskatt säger de rödgröna vara att högre kostnader för landsvägstransporter kommer att tvinga över mer gods från landsväg till järnväg och sjö. Fakta talar dock emot det skälet. Inte mindre än 90 procent av allt gods transporteras på avstånd under 30 mil och mer än hälften av det godset består av sand, sten, jord, grus, byggnadsmaterial och livsmedel. Ingen kilometerskatt i världen, hur hög den än är, kan tvinga över det godset till järnväg eller sjö. Det finns helt enkelt inget alternativ till landsvägstransporter inom överskådlig tid för den sortens gods.

Åkeriföretagen är järnvägens största kund och vi anser att godstransporter på järnväg och landsväg kompletterar varandra. Järnväg på långa sträckor och landsväg på korta sträckor. Att tro att en kilometerskatt för tunga fordon leder till en överflyttning av gods visar bara att någon tänkt väldigt fel eller vill straffa svensk industri som är den som får betala.

I stället för att straffa svensk industri genom dyrare transporter borde ökade satsningar göras på att förbättra förutsättningarna för kombinerade transporter mellan landsväg och järnväg.

Ivan Larsson,

vd Sveriges

Åkeriföretag Norr

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons