Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Felaktiga hastighetsgränser – en trafikfara

Vi har nu levt snart ett år med de nya sänkta fartgränserna.

Annons

Trafikverket (tidigare Vägverket) har visat sig helt avvisande till alla lokala protester mot det som uppfattats som helt felaktigt satta fartgränser.

Det gäller i de flesta fall oacceptabla sänkningar, men också i flera fall höjningar, då längs vägavsnitt där man tidigare haft en tydligt nedsatt hastighetsgräns (oftast 70 i stället för 90). I samtliga fall anser man inom Trafikverket att de skrivbordsbyråkrater, som teoretiskt räknat fram lämplig hastighet, vet bättre än de människor som dagligen färdas efter aktuella vägavsnitt.

Eftersom hastigheterna nu generellt sänkts till så låga nivåer, att bilisterna alltid håller minst denna hastighet, har detta alltså fått den oönskade effekten att trafikanterna i praktiken tillämpar skyltad hastighet som lägsta tillåtna hastighet. Något utrymme att anpassa hastigheten under den angivna har man lyckats avvänja bilisterna ifrån. Detta blir då särskilt farligt, när man fastställt för hög fartgräns.

Ett exempel här i Jämtland är vägen på Rödön - Frösön. Där har man valt att ha hastigheten utsmetad till 80 kilometer i timmen i stället för som tidigare 90 där det var lämpligt och 70 där det var lämpligt. Det har den effekten att på flygrakan med breda vägrenar, där tävlingsbilar brukar nå 400 kilometer i timmen, och den smala vägen i anslutning till Rödö kyrka, där skolbarn och andra både till fots och på cykel skall trängas med biltrafiken förväntas ha samma hastighetsrytm.

Fartgränser bör beslutas lokalt. Inte genom centrala diktat och Trafikverket bör lyfta blicken och inse att det finns mycket annat i trafiken att sätta fokus på.

Sten Bredberg, Motormännen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons