Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för nygammal teknik

Annons

Nya bilar har ofta en start-stoppfunktion för att minska utsläppen vid stillastående (till exempel trafikljus). Detta tar ner utsläppen om man kör mycket i stadstrafik med köer och stopp. Om man däremot kör sträckor utan stopp, till exempel i glesbygd, så har funktionen ingen inverkan (inte heller om motorn är kall).

Saab har alltid varit en udda tillverkare med speciellt lösningar på problem. När de hade tvåtaktare så fanns det en frihjulsfunktion i motorn det vill säga släppte man gasen så motorbromsade inte bilen utan motorn frikopplades från växellådan, ungefär som att trampa ner kopplingen. Detta eftersom motorn fick för lite smörjning annars.

Kanske är det dags att plocka fram den idén igen. Det finns många utförsbackar där bilen kan ”frirulla” och ändå behålla hastigheten. Då behöver man inte varva motorn och slösa energi på att dra runt den mer än på tomgång. Om man trycker lätt på bromsen, så att bara bromslampan tänds, så kan motorn kopplas in igen och motorbromsa i vanlig ordning.

Vilken tillverkare blir först med denna ”Run-free”-teknik för att spara bränsle?

Per Edström, Östersund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons