Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Botniabanan blir aldrig lönsam

/
  • Botniabanan kommer aldrig att löna sig och det är lätt att förstå följderna för inlandet, konstaterar signaturen ”Stig”.Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Annons

Det är inte bara sjukvården som ekonomiskt haltar i Västernorrland.

Trafiken på Botniabanan fungerar inte.

I samband med en bilresa längs kusten var det en radiosändning om problemen med trafiken på Botniabanan. – mångmiljardprojektet mellan Örnsköldsvik och Umeå. Det framgick av radiosändningen att tågen inte kommer i tid eller inte alls enligt tidtabell.

Bussföretagen står och väntar på order, för att gång på gång ersätta tåget med den försening som det innebär. Bussväntetiden kostar 600 kr i timmen, plus 20 kr milen när bussarna går. På fråga, vad kostar ersättningstrafiken med buss? Svaret blev: ”Det är hemligt”.

Många pendlare mellan Hörnöfors och Umeå har återgått till att använda egen bil till jobbet för att komma i tid.

Botniabanan kommer aldrig att löna sig och det är lätt att förstå följderna för inlandet. Pengarna räcker inte till det som är viktigare, trafiksäkerhetsåtgärder och det behov som finns på stambanan och Inlandsbanan som har blivit viktig sett utifrån hela järnvägssystemets betydelse.

Ordet skandal är för lindrigt. Straffa ansvariga. Gäller ordspråket ”Beslutande silar mygg och sväljer kameler”?

Fram för att rädda Jämtlands län som en egen Region se: www.framtidjamtland.se

Stig

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons