Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Andra regler då flyget ägde himlen

Annons

En exekutiv tjänstekvinna vid Naturvårdsverket har till Miljöverdomstolen överklagat Miljödomstolens tillstånd för vidare flygverksamhet på Frösön. Menar Naturvårdsverket att en alternativ flygplats måste presenteras för att härvarande flygplats Åre/Östersund ska godkännas.

Tycker Naturvårdsverket att det är rimligt att bygga en helt ny flygplats ”på skogen mellan Östersund och Hammarstrand” till kostnad av någon/några miljarder svenska pengar?

Jag bor på Glasätt, mycket nära anrika F4 och stortrivs.Sammantaget finns här fyra prima lägenheter, som för övrigt uppvärms av markvärmepump tillverkad av en firma som flyttat in i del av F4: s flottiljverkstad. Dock, endast två lägenheter är uthyrda och de andra två får inte hyras ut som permanentbostäder; detta av bullerskäl enligt gällande lagstiftning och därmed kommunalt beslut!

Men, på den tiden då Republikens bästa flygflottilj fanns, tillika dess kraftfulla Drakar, Viggar och Gripar – hur kunde någon då bebo dessa lägenheter?

Det lika sanna som osannolika svaret är att då ägde ”militären” (läs: FortF) husen, och då var lagstiftningen undantagen.

För övrigt om buller: Hyresvärden har gjort bullermätningar på Glasätt vilka visat värden under de kritiska 70 dB. Men, om detta bryr sig inte ”juridiken” eftersom det är de teoretiskt beräknade värdet som gäller.

J Tycker Naturvårdsverket att det är rimligt att bygga en helt ny flygplats till kostnad av någon/några miljarder pengar?

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons