Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför kryper tåget fram?

Annons

Om man åker tåg mellan Stockholm, Sundsvall och Östersund så undrar man om tåget har någon framtid. Varje gång som jag åkt denna sträcka, har jag funderat över varför tåget går med så låg hastighet mellan Sundsvall och Ånge. Man får nästan känslan av att det står stilla. Här sitter man i ett modernt X2000-tåg som kryper fram på spåret.

Enligt Banverket i Sundsvall måste tåget köra med reducerad fart på denna sträcka. Det får inte köra mer än max 70 km/timme. Vad beror det på? Jo, banan är för dålig och för kurvig. När jag frågade om det inte går att göra något åt det, fick jag till svar att det skulle kosta flera miljarder att få till en bra bana. Pengar som inte finns och inte heller kommer att finnas, enligt Banverket.

Det här rimmar dåligt med SJ:s och Banverkets policy. De vill att människor ska åka tåg för att det är det bästa för miljön. Det är också det transportsätt som kan utvecklas mest. SJ ska också investera i nya tåg. Jo, jo, men då måste man också se till att banorna är anpassade för moderna tåg.

När man går in på Banverkets hemsida och läser om tunneln genom Hallandsåsen, så skriver de: ”I Sverige är politikerna överens om att skapa ett långsiktigt samhälle. Vårt transportsystem har en avgörande betydelse för hur vi lyckas. 1988 tog riksdagen beslut om att trafiken måste bli säkrare, effektivare och mer miljövänlig. För att nå detta mål måste mer person- och godstrafik flyttas över från väg till järnväg”.

Hur går detta ihop, när Banverket säger att det inte finns pengar för att rusta banan mellan Sundsvall och Ånge?

Tunnelbygget vid Hallandsåsen började byggas 1992 och beräknas vara klar 2015, då har man hållit på i 23 år. Att bygga Inlandsbanan genom Sverige i början av 1900-talet tog 40 år och Göta kanal Sveriges blå band byggdes på 22 år, men då grävde man för hand.

Att bygga en cirka nio kilometer lång tunnel kommer att kosta 10,5 miljarder kronor, enligt Banverkets senaste beräkningar. Här finns det tydligen pengar att spendera!

Vad gör politikerna på riks- och kommunnivå i vårt län och grannlänen för att få till en bra bana mellan Sundsvall och Ånge? Här gäller det att plocka fram miljarderna. Banverkets satsningar görs mellan storstäderna.

Seved Johansson

Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons