Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafiken på fjället måste begränsas

Annons

Med anledning av Rolf Anderssons debattartikel i LT 25 februari vill Länsstyrelsen redovisa motiven för beslutet om persontrafiken till bl a Sylarna.

En mängd ställningstaganden ända sedan 70-talet innebär att området Storulvån-Sylarna ska skyddas från trafik med motordrivna fordon, vilket numera även bekräftas i miljömålet Storslagen fjällmiljö. Grunden för det är områdets höga värden för naturvård, friluftsliv och renskötsel. Skoterförbud, statliga vinterleder, Svenska Turistföreningens anläggningar samt höga naturvärden är kvaliteter som gör det till ett friluftsområde som är unikt i Sverige.

Ett syfte med lederna och STF-anläggningarna är att minska störningar på djurlivet och renskötseln genom kanalisering. Ökad persontrafik, riskerar att störa djurarter som undviker ledstråken. Inte heller ökad lönsamhet för STF kan motivera ökad persontrafik till Sylarna, utan här är affärsidén att så långt som möjligt bevara den ostörda fjällmiljön.

Länsstyrelsen anser att transport av förnödenheter, sopor och även viss persontrafik kan medges om allt samordnas till samma vesseltur. Tyvärr har inte så varit fallet på senare år och persontrafiken med snöskoter efter beställning har ökat. En förändring var därför nödvändig.

Bygdens förståelse för att trafiken till Sylarna måste begränsas är glädjande. Tyvärr är det svårt att förena en lönsam persontrafik med denna begränsning. Motivet för transporterna till Sylarna är STF:s verksamhet vid Sylstationen och STF bör därför ansvara för att samordna transporterna. Att det drabbar Enafors Taxi är olyckligt, men ingen överraskning då frågan varit aktuell i över ett år. Länsstyrelsens beslut innebär att person- och materialtransporterna ska samordnas till ett minimum, men styr inte valet av entreprenör. I dag är det en annan lokal entreprenör som sköter trafiken.

Länsstyrelsens beslut bedöms minska trafiken till Sylarna under 2009, men uppföljning kommer att visa trafikens verkliga omfattning. Målet är en fortsatt restriktiv syn på persontrafiken och vår strävan är att även de framtida besluten ska utformas med denna inriktning.

Ruben Johansson

Naturförvaltningschef, länsstyrelsen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons