Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Saltmaffian" inom Vägverket drar åt snaran

Under förra vintern vräkte Vägverket ut 300 ton salt på den korta sträckan Bräcke – Brunflo. Detta skedde under en som vi kommer ihåg ganska behaglig vinter i stort sett i avsaknad av besvärande inslag med underkylt regn eller andra särskilt svåra väderomslag.

Annons

Saltningen har naturligtvis haft en massa negativa bieffekter för de Jämtlandsbilister, som tvingats att frekvent utnyttja denna vägsträcka. Inte minst kan det visa sig när bilen skall visas upp för Bilprovningen.
Jag har under alla år hävdat att trafiksäkerheten äventyras genom detta konstgjorda sommarväglag, som hastigt och mindre lustigt helt plötsligt kan övergå i svår ishalka.
Vägverket har hårdnackat hävdat motsatsen. Nu plötsligt ger man mig rätt. Vägverkets pressansvarige Lennart Helsing meddelar att det inte i första hand är en trafiksäkerhetsfråga utan en framkomlighetsfråga för den tunga trafiken. 80 – 90 procent av trafikanterna skall alltså ha försämrade förutsättningar för att den tunga trafiken inte kan anpassa sig till det vinterväglag, som normalt råder i Jämtland.
Dessutom skall man nu börja salta väg 87 mellan Östersund och Bispgården, en väg som sällan har problem vintertid utan oftast är en ren njutning att åka på om man kommer in från det smutsiga blöta och oftast halkigare Västernorrland.
Vad som är särskilt oroande är, när man beskriver försöken med sockerinblandning och förklarar att fördelen bland annat är att det går att använda vid lägre temperaturer. Man frångår alltså den uttalade policyn att konstgjord halkbekämpning endast skall ske vid temperaturer i närheten av 0-strecket.
Det är uppenbart att Vägverket med sitt regionkontor i Härnösand förlorat insikten om de förhållande som gäller i vårt län och dessutom påverkats av Vägverket centralt, som väl knappt vet hur en vit vinterväg ser ut, ännu mindre tror att man kan köra på en sådan.
Testa mer än gärna med hetvattensandning! Det har jag uppmanat till i flera år, sedan metoden tagits fram, men avbryt alla möjliga och omöjliga saltningsförsök i vårt län. Gör dessa försök, där man har mångårig erfarenhet av saltningseländet! Då kan man också skapa någon slags referens.
Vägverket, som under den senast månaden infört helt orealistiska hastighetssänkningar på våra bästa vägar verkar ha svårt att inse sin roll som ett serviceorgan åt oss bilister, som med dryga skatter betalar för detta.
I fråga efter fråga fattar man sina egna beslut på kontoret och lyssnar inte efter bilisternas önskemål.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons