Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska länet synas i världen

Varje dag fattas mängder av beslut om var man ska semestra, leva sitt liv, plugga eller starta företag.

Annons

Konkurrensen är hård och ökar i takt med en globaliserad värld med ständig tillgång till information.

För att Jämtland och Härjedalen ska bli valda så krävs att vi är synliga och sticker ut, att vi har ett bra rykte och att vi är valbara. För detta krävs en strategi och därför pågår nu ett arbete med att ta fram en kommunikationsplattform som ska lyfta fram våra egna konkurrensfördelar och karaktärsdrag.

Målet med plattformen är att den ska stärka regionens position som en av de mest attraktiva i norra Europa.

Plattformen ska vägleda produktutveckling, aktiviteter och marknadskommunikation inom olika branscher och verksamheter genom att hjälpa oss att prioritera och att lyfta våra styrkor och det genuina. Ingen kan vara mer Jämtland Härjedalen än vi själva och det är här det enkla, eller svåra, ligger. Vi ska bli ännu bättre på att sända ut vår identitet och vad vi står för och inget annat. Då blir vi trovärdiga och stärker också möjligheterna att utveckla våra styrkor och att bli valda i olika sammanhang.

Vår rena miljö och våra rena råvaror är en konkurrensfördel som lyfts fram. En annan är våra band till Tröndelag och den internationella prägel som detta och alla våra utländska besökare ger. En tredje är vår förmåga till samverkan inom och mellan olika branscher och här är vi förmodligen lite hemmablinda. Betraktare utifrån pekar ofta på regionens förmåga till samarbete medan vi själva kanske inte riktigt ser det så.

Bland karaktärsdragen lyfts att vi både har en genuinitet och en stark vitalitet som märks bland annat inom besöksnäringen men även inom andra branscher. Ur det traditionella byggs nytt.

Vi har redan starka aktörer och varumärken inom näringslivet i stort och inom besöksnäringen både ur ett nationellt och ett internationellt perspektiv, inom offentlig verksamhet, Mittuniversitetet och inte minst alla jämtar och härjedalingar själva.

Det är här kraften ligger – att de konkurrensfördelar och karaktärsdrag som tydliggörs i kommunikationsplattformen läggs till de aktiviteter och den mark- nadskommunikation som ändå sker genom olika kanaler och i olika sammanhang. Och, det är inte ”nån annan” som ska göra det.

Arbetet leds av Jämtland Härjedalen Turism i samarbete med en fokusgrupp som representerar olika verksamheter.

Professionell hjälp har vi av Vinter kommunikationsbyrå som tidigare bland annat jobbat med Swedish Lapland, Icehotel och Visit Sweden. Ett förslag till en plattform har nu utarbetats och fram till jul ska detta diskuteras i olika sammanhang och via webplatsen där det också går att lämna synpunkter under arbetets gång. I början av 2010 ska kommunikationsplattformen vara klar.

Anders Lundqvist Skistar Vemdalen,
Anders Östring Ramundberget,
Anna Gillgren  Strömsund Turism,
Anna Jonsson Jämtland Härjedalen Turism,
Emma Arnesson Ung Företagsamhet,
Gun Fahlander  Kreativa Ragunda/Biathlon Events,
Karin Grahnlöf Jämtland Härjedalen Turism, Kristina Albertsson Mittuniversitetet, Lars Lindqvist Peak Innovation,
Mats Forslund Jämtland Härjedalen Turism,
Pia Sandvik Wiklund Länsstyrelsen,
Tomas Palmgren Rådet för regional utveckling,
Åsa Bergström Schahine Företagarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons