Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länet behöver mer vägpengar

Annons

Det finns många saker som är märkliga i det förslag som nu ska lämnas till generaldirektörerna i de fyra Trafikverken för vidare behandling.

Det är självklart för oss, liksom regeringen tidigare uttalat, att infrastrukturen ska ge hela landet möjlighet att utvecklas. Det förslag som nu finns uppfyller inte det kravet eftersom man lyckats att nästan helt undvika Jämtlands län. Man kan inte ha tagit hänsyn till den samhällsekonomisk nytta som följer med de vägprojekt som vi vill ska fullföljas.

Trots att samtliga fyra nordliga län har prioriterat Mitt-Norden stråket, dvs E4 och E14 mot Norge / Trondheim så finns den inte med i förslaget. Att inte bygga bort problemsträckor på hela sträckan gör att man tappar bort syftet med denna satsning. Satsningar efter E4 kommer inte att nyttjas som tänkt eftersom stora problem kommer att finnas kvar i vårt län.

Övriga vägsträckor som vi i första hand vill ska förbättras helt eller delvis är:

E45-delen Överhogdal-Rätan

Väg 84 Länsgränsen mot Kårböle-Sveg-Funäsdalen-Fjällnäs

Väg 87 Östersund-Bispgården

E 14 Pilgrimstad-Lockne och förbifart Brunflo

Att många av våra vägar står inför sänkningar av hastighetsbegränsningarna visar enbart att standarden på våra vägar blir allt sämre. Samtidigt är behovet minst lika stort för tung trafik nu som tidigare och ökande för turismnäringen som blir allt viktigare för länet.

Vi kan inte annat än konstatera att förslaget är förvånansvärt illa underbyggt och kräver att regeringen tar hänsyn till kraven på satsningar i Jämtlands län.

Harriet Jorderud, s

Landstingsråd

Jens Nilsson, s

Ordf s i Jämtlands län och kommunalråd i Östersund

Marie Nordén, s

Riksdagsledamot

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons