Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kör inte bil alkoholpåverkad

/
  • Gör Sverige till försöks-land för obliga-toriskt alkolås  i EU, föreslår NTF.Foto: Scanpix

Annons

En liten andel av trafikanterna ligger bakom en oförsvarligt stor andel av dödsfallen i trafiken. Rattfylleriet är en del av ett samhällssocialt problem som måste angripas på betydligt bredare front än vad regeringens intentioner ger uttryck för.

Under jul- och nyårshelgerna kommer många att dricka mer alkohol än vanligt. Tänk då på att inte köra bil!

I Sverige dör cirka 125 människor om året i alkoholrelaterade trafikolyckor. I hela EU minst 10 000 per år.

Människor som sätter sig i bilen och ger sig ut i trafiken när de druckit alkohol, eller tagit andra droger, har problem. Därför är det viktigt att se rattfylleriet som det samhällsproblem det är.

Regeringen uppdrar åt socialtjänsterna i landet att, i samverkan med andra myndigheter, genomföra obligatorisk personutredning vid grovt rattfylleri. Det sker redan i dag, men väldigt ojämlikt över landet. Andelen förordnade personutredningar varierar stort mellan tingsrätterna.

Det är däremot beklagligt att regeringen, på oklara grunder, tycks ha gett upp NTF:s förslag om att göra Sverige till ett försöksland för obligatoriska alkolås på nya bilar från och med 2012 års modell.

Regeringen missar här en historisk chans att på sikt också bidra till ett minskat rattfylleri inom hela EU. Ett lyckat försök med obligatoriska alkolås påskyndar naturligtvis introduktionen av de här tekniska systemen också i andra länder.

Rattfylleriet är ofta ett av slutstegen i en människas liv, där alkoholen redan förstört så mycket – jobbet, familjen, sociala förutsättningar och mycket annat. I det samhällssociala perspektivet är det därför viktigt att vi angriper problemet med ett brett spektra av åtgärder.  

Här är NTF:s förslag för ett minskat rattfylleri – sju konkreta åtgärder som radikalt kan minska antalet dödade i trafiken:

Gör Sverige till försöksland för obligatoriskt alkolås i EU. Regeringen bör verka för att Sverige blir ett ”försöksland” för obligatoriskt alkolås i EU.

Öka kontrollen av trafiknykterheten. Varje dag kör cirka 12 000–13 000 personer rattonyktra på våra vägar, bara cirka 50 fastnar i en poliskontroll.

Skärp påföljderna för rattfylleri. NTF anser att normalpåföljden vid grovt rattfylleri bör vara fängelse och domstolarna bör i större utsträckning använda den högre delen av straffskalan.

Förbjud så kallad ”eftersupning”. Sverige bör, liksom Norge, lagstifta mot eftersupning, det vill säga att skylla på att man druckit efter exempelvis en trafikolycka skett och att man därför har promille.

Satsa på utbildning om riskerna med alkohol. Här har regeringen redan lyssnat till NTF:s förslag om riskutbildning och alkohol i den nya förarutbildningen och det är mycket positivt. Men mer behövs, till exempel att alkoholfrågan blir ett inslag i skolans trafikundervisning.

Gör personutredning obligatorisk vid rattfylleri. Personundersökning bör vara obligatorisk vid rattfylleri, med syftet att identifiera behandlingsalternativ som antingen kan erbjudas på frivillig basis eller ingå i straffpåföljden.

Fånga upp rattfylleristerna tidigt och erbjud behandling. Mer än hälften av dem som grips för rattfylleri har alkoholproblem. Erfarenheten visar att de är som mest mottagliga för att ta emot vård om den erbjuds i direkt anslutning till polisingripandet.

Anders Edvinsson

verksamhetsledare

NTF Jämtlands län

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons