Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inte så oförklarliga olyckor

Inom tre dagar har det nu skett två svåra trafikolyckor inom en sträcka av några mil på en av länets bästa vägar, E14.

Annons

Blir dessa olyckor till statistik är det stor risk, att någon drar slutsatsen att just detta vägavsnitt, Trångsviken-Mattmar är en speciellt farlig vägsträcka.

Alla som kört vägen ett antal gånger vet att så inte är fallet. E14 längs detta avsnitt är en förhållandevis nybyggd Europaväg, ganska bred, inga svåra kurvor och mestadels god sikt och med huvuddelen av sträckan hastighetsbegränsad till 90 km/tim. Dessutom finns så kallade trafiksäkerhetskameror efter sträckan. Normalt har sträckan ganska låg trafikintensitet.

Att en bilförare som i det ena fallet kör av vägen och olyckligtvis rakt in i ett träd eller att som i det andra fallet den ena bilen av okänd anledning kom över på fel sida och frontalkrockar, beror naturligtvis inte på att vägen är felkonstruerad, utan sannolikt på bristande koncentration hos den aktuelle bilföraren.

I dagens trafiksäkerhetsdebatt har det blivit slagsida på vilka krav, som skall ställas på en bilförare. Man skall hålla hastigheten, ha säkerhetsbälte och vara nykter upprepas som ett mantra. Många kan förledas att tro att detta då räcker.

Jag anser att man kan kräva inte bara att slaviskt följa vissa hastighetsgränser markerade med skyltar utan faktiskt anpassa sin hastighet till rådande förhållande. Jag anser att man kan ställa krav på att man skall köra på rätt sida av vägen. Därav följer att man inte bara skall vara nykter, utan även utvilad och man skall ägna sig åt bilkörningen till 100 procent, och till exempel inte åt sin mobiltelefon.

I dag sker alltför många olyckor med kommentaren, den ena bilen kom av okänd anledning över på fel körbana eller bilen körde av okänd anledning av vägen (trots god sikt och sommarväglag).

Hur många har inte som jag åkt bakom en bil, som plötsligt förändrar beteende, kör med ojämn hastighet och håller en vinglig kurs. Kör man då om bilen kan man i 90 procent av fallen konstatera att föraren ägnar sig åt ett mobiltelefonsamtal.

Motormännen har i flera år krävt handsfree (liksom i nästan alla europeiska länder) för att bilförare skall medges använda mobiltelefon under körning. Vägverket har anslutit sig till denna linje. Regeringen med infrastrukturminister Åsa Torstensson vägrar dock. Hur många människoliv detta skall få kosta har dock ministern inte berättat.

Amerikanska undersökningar visar att en bilförares kompetens att framföra sitt fordon säkert under ett mobiltelefonsamtal motsvarar en bilförare som med god marginal passerat promillegränsen.

I dag får en aktiv och koncentrerad förare lägga alltmer koncentration på mötande trafik, för att kunna parera avvikande beteende från okoncentrerade och halvsömniga bilister.

Jag vill att denna utveckling skall brytas.

Sten Bredberg

Motormännen Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons