Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur lockas fler att bli företagare?

Plötsligt vill alla vara bästis med företagen. Nu hyllas företagen som välfärdens ryggmärg och de arbetslösas räddare. Vadan detta plötsliga intresse? Kan det möjligen bero på att det är val på gång?

Annons

Det är bra att företagen uppmärksammas, att vi företagare får uppskattning för vårt arbete, vilket oftast är långt över en 40-timmarsvecka. Men det är inte bara i valtider som företagande behöver lyftas.

Undersökningar visar att attityderna till företagande har förbättras.

I Östersund till exempel visar Svenskt Näringslivs årliga undersökning att det sammanfattade omdömet om företagsklimatet har stigit från 2,98 år 2000 till 3,19 förra året. Det är bra, men värt att påpeka är att betyg tre bara motsvarar omdömet godtagbart.

Då och då möts man som företagare av missunnsamhet. Att man minsann, utan större ansträngning, tjänar en massa pengar och får tillgång till möjligeter som vanliga hederliga arbetare inte har. Så är det inte.

Det är fantastiskt roligt att vara företagare. Frihet att bestämma själv, och att bygga något man tror på är starka drivkrafter. Men det krävs också en hel del.

Ingen ser hur mycket tid vi företagare lägger ner på våra företag. Det handlar mer om en livsstil än om ett arbete. Som företagare tar vi risker. Vi har lämnat en stor del av samhällets trygghetssystem bakom oss för att skapa försörjning för oss själva och andra. Som arbetsgivare tar vi ett stort ansvar för samhället.

Sedan 1990 är det småföretagen som har skapat så gott som samtliga jobb i vårt land. Större företag och offentlig sektor har nästan stått stilla sysselsättningsmässigt.

Ändå möts man sällan av reaktioner som ”Vad kul att du är företagare”, ”Vad kul att du anställer”. Attityderna till företagare behöver förbättras.

Sverige behöver fler företagare och fler som anställer. För att fler ska vilja ta steget behöver det uppfattas som kul och bra att vara företagare, inte bara i valtider.

Vi är glada och stolta över att vara företagare.

Vi ser det som en uppgift att så ofta vi kan berätta om vårt företagande. På så sätt vill vi gärna inspirera andra och bidra till positiva attityder.

Vi tror att vi har en viktig roll att spela, men faktum är att undersökningar visar att de som mest påverkar företagsklimatet i en kommun är politikerna. Därför undrar vi vad ni gör för att fler ska vilja bli företagare? Och nu snackar vi inte vallöften, utan konkret handling.

Sara Grinde

Jämtlands Flyg

Helena Engberg

Trampolin PR

Sara Carlemår

Samba Marknad

Anders Bromée

Kombro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons