Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Högt politiskt spel om SAAB

Ingen har nog undgått den mediala fokuseringen på hur Svensk fordonsindustri ska möta framtiden.

Annons

 Å ena sidan ska inte staten äga bilfabriker, å andra sidan kan väl inte staten lämna tusentals svenska arbetare, tjänstemän och företagare helt utan hjälp. Vi befinner oss trots allt i en av historiens värsta lågkonjunkturer.

Fredrik Reinfeldt, Sveriges statsminister låter meddela via en intervju i televisionen, att SAAB är dödsdömt. De har ingen som helst framtid som en aktör inom den framtida fordonsindustrin. Hur kan han veta det? Han kan väl just nu bara sia om framtiden och absolut inte veta med säkerhet. Just nu är ju alla fordonstillverkare mer eller mindre dödsdömda.

Möjligen står det cirka 35 000 Svenska jobb på spel totalt sett. SAAB har gått med förlust de senaste 15 åren, sägs det i media. Den affärsplan som ledningen på SAAB presenterat för regeringens representanter, är allt för positiv enligt näringsminister Maud Olofsson. Sanningen är troligtvis att regeringen inte vill hjälpa SAAB över huvud taget. Oavsett vilken affärsplan man tar fram.

Reinfeldt och Olofsson säger att skattebetalarnas pengar inte ska användas för att finansiera en fordonsindustri på fallrepet. Dessa pengar ska användas till välfärd säger de. Ändå står landsting och kommuner utan extra stöd från regeringen i dessa svåra tider. Maud Olofsson säger att pengarna ska användas till sjuksköterskor, äldreomsorg skola och vård. Ändå ser vi dagligen hur landstingen inte klarar av att finansiera sin verksamhet, och varslen duggar tätt. Vi ser också hur kommuner tvingas dra i alla handbromsar som finns för att klara sin ekonomi. Men inga extra pengar kommer.

Det finns ett stort problem med dagens fordonsindustri. Industrin överproducerar i massor. Det vill säga fler bilar tillverkas än vad det finns efterfrågan på. Detta måste industrin komma till rätta med genom en självsanering. Självsaneringen borde ligga i framtida kunders händer.

Tyskland Frankrike och USA mm har tydligt visat att deras fordonsindustrier inte är de som ska saneras bort. Här ställer staten upp med stora garantier. Regeringen Reinfeldt i Sverige visar tyvärr med stor tydlighet att man vill medverka till att sanera bort svensk fordonsindustri. Detta är troligtvis ett stort misstag och en riktig blunder för den regering som lovat att komma tillrätta med utanförskapet.

SAAB, dess medarbetare och underleverantörer förtjänar att få en chans. Alternativet blir förmodligen både kostsammare och mer dramatiskt för såväl skattebetalaren som den enskilde individen.

Peter Wiklund

SEKO Mellannorrland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons