Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gör upp lärarnas arbetstider lokalt

Den offentliga diskussionen om lärarnas arbetstid tar sig allt större proportioner.

Annons

Lärarförbundets skolledare menar att polariseringen i debatten kring semestertjänst å ena sidan och ferietjänst med förtroendearbetstid å andra sidan, är olycklig. Det låser tanken och försvårar konstruktiva lösningar på arbetstidsfrågan.

Arbetstidsavtal ska stödja – inte motverka – verksamhetens utveckling och kvalitet, samtidigt som de ska innebära en garanti för en rimlig arbetssituation.

Förr i tiden kunde rektor fördela elevgrupper och lokaler på olika lärare och därefter fatta beslut. Nu måste det vara en fråga om att ledning och lärare tillsammans pratar om hur verksamheten på skolan ska utformas för att ge bäst effekt för eleverna.

För oss som är skolledare och aktiva i Lärarförbundet finns ingen låsning i det ena eller det andra. Många av våra drygt 6 000 medlemmar tycker att semestertjänst är bra, men frågan är mycket mer komplicerad än så. I flera kommuner - Tierp är ett exempel - har en del lärare ferietjänst och andra semestertjänst, i samma arbetslag. Det visar att arbetstid egentligen handlar om hur man kommer överens om att organisera jobbet, inte i första hand om hur ett centralt avtal är konstruerat.

I Per Unckels rapport om lärararbetstiden från ifjol konstateras att problemen bottnar i otydlig styrning och bristande tillit mellan skolledning och personal. Det är ett betydligt viktigare problem att lägga krut på, än vilken teknisk konstruktion ett arbetstidsavtal ska ha.

Vi menar att en av nycklarna finns i dialogen mellan skolledaren och lärarna på den enskilda arbetsplatsen. Det är ett sätt att öka tilliten. Hittills har inte den så kallade uppdragsdialogen mellan skolledaren och läraren fungerat.

Skolledaren har alldeles för många medarbetare att föra samtal med. En konstruktiv dialog med varje lärare och arbetslag om vardagsvillkoren, elevgruppen, kompetensutveckling eller annat som är viktigt i vardagen, kräver mer än tio minuters samtal i farten. Där detta fungerar har skolledaren ett rimligt antal medarbetare och tid för samtal. Där är inte arbetstidsbestämmelserna något större problem.

Ett centralt avtal bör därför hantera skolledarnas praktiska möjligheter att föra en dialog värd namnet. En verksamhetsdialog om den egna arbetsplatsen, som baseras på centralt fastställda faktorer, vore välkommen.

Centrala rambestämmelser, kopplade till en dialog, är också det alternativ som flest lärare och skolledare förespråkar enligt Lärarförbundets arbetstidsundersökningar.

Lokala avtal kan sedan ge förutsättningar för skolledare och lärare att lägga upp arbetet på det sätt som passar den egna skolan och lärarna.

Vi vill se lösningar på hur vi kan organisera för att öka måluppfyllelsen.

Lärarnas arbetstid är en ingrediens i detta, en annan är ett rimligt uppdrag för rektorerna. Med rimliga förutsättningar för skolledarna, blir det också möjligt att skapa rimliga förutsättningar för lärarna.

Det vinner alla i skolan på: lärare, skolledarna, huvudmännen och eleverna. Då kan vi skapa en skola i världsklass. Har vi förutsättningar, då gör vi det möjligt.

Styrelsen för Lärarförbundets Skolledarförening

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons