Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ge lärarna tid att undervisa

/
  • ”Vi är i skolan när eleverna är där, men vi har för många andra uppgifter som tar tid från eleverna.”

Annons

Att vi ska ha en bra skola med goda resultat och god arbetsmiljö är alla rörande överens om; Politiker såväl som skolledare, föräldrar, lärare och elever.

Trots detta vill vår kommunala arbetsgivare, SKL, nu försämra lärarnas förutsättningar genom att minska den så kallade förtroendearbetstiden. Den tid då lärare förbereder och efterarbetar sin undervisning och planerar för den enskilde eleven.

Läraren förlägger i dag själv sin förtroendearbetstid i tid och rum. Det möjliggör för läraren att hitta den ostördhet och fredade zon som är nödvändig för att kunna förbereda sig och kunna vara kreativ.

Dessutom bör man förstå att läraryrket är ett ovanligt relations- och mötestätt yrke. Det gör det svårt att i direkt anslutning till skoldagen växla om och vara kreativ.

Det behövs avbrott för återhämtning och annan miljö för att stimulera denna kreativitet och ge kraft och inspiration.

För oss är det en självklarhet att varje elev ska ha rätt till ett individuellt bemötande och stöd från sina lärare, samt tid att träna sina färdigheter och få respons på sitt arbete. Bedömning, vägledning och stöd är därför också viktiga inslag i lärarens uppgifter och viktiga för elevernas utveckling. Förutom att undervisa ägnar sig dagens lärare åt konferenser, mentorskap, frånvarorapportering, föräldra- kontakter, att skriva omdömen, göra åtgärdsplaner, lösa konflikter, ha utvecklingssamtal, städa klassrum, vara rast- och matvakter, delta i diverse grupper på skolan samt mängder av andra uppgifter. Angelägna saker, javisst, men samtidigt tidskrävande.

Det innebär också att den tid lärare är i skolan lätt fylls med arbetsuppgifter som inte är direkt kopplade till undervisning. Till detta ska läggas att många lärare i dag saknar riktigt bra arbetsplatser – en arbetsplats på skolan där de kan arbeta ostört. För många lärare är verkligheten den att man delar arbetsrum, dator samt telefon med 7–8 kolleger.

Så problemet är inte, som SKL verkar vilja göra gällande, att vi är för lite tid i skolan. Vi är i skolan när eleverna är där, men vi har för många andra uppgifter som tar tid från eleverna.

För oss lärare är det obegripligt att vår arbetsgivare faktiskt vill försämra våra möjligheter att utföra vårt uppdrag på ett professionellt sätt. Vi vill ha mer tid för varje elev under skoldagen, inte mindre tid för alla elever. Och detta löser man inte genom att exempelvis ta ifrån oss hälften av vår förtroendearbetstid, ge oss fler lektioner alternativt större klasser eller säga att vi ska arbeta mer under sommaren.

Kerstin Lindberg

Distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Jämtland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons