Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fossilfria bilar är framtiden för Sverige

/

Sverige kan bli det första landet i världen att fasa ut fossilbilen, men det kräver beslutsamhet och en samverkan mellan samhällets aktörer.

Annons

Första testet blir om nyförsäljningen av fossilbilar kan avslutas från 2015. Vi bedömer att det finns en majoritet i riksdagen för ett sådant beslut.

2015 kan nyförsäljningen av bilar som enbart kan gå på bensin och diesel avslutas. 2030 kan personbilssektorn vara helt fossilbränslefri. En tydlig sådan inriktning gynnar svensk fordonsindustri, som är starkt miljödriven det har visats inte minst under den senaste tidens turbulens.

Saab var först i världen med att använda turboteknik i normala personbilar; en teknik som idag används för att downsiza motorer och pressa förbrukningen. Volvo lanserade sina gasbilar i mitten av 1990-talet, långt före de flesta konkurrenterna. I början av 2000-talet var Saab först att utnyttja etanolens egenskaper för att få mer motoreffekt, mindre växthuseffekt. Den senaste tiden har Volvo med sina bränslesnåla DRIVe-modeller visat att en säker mellanklassbil kan dra lika lite bränsle än en tvåsitsig Smart.

Runt hörnet väntar elbilar och laddhybrider från båda företagen. Men också utländska aktörer har uppmärksammat Sveriges försprång som miljöbilsland. Fords etanolbilar Flexifuel, som nu säljs i över 15 länder, tillkom genom en samordnad upphandling från svenska kommuner. Sverige var ett självklart val för relanseringen av Toyota Prius, den mest sålda hybridbilen genom tiderna. Vårt biogaskunnande går på export till Korea, USA, Kina och många andra länder. Sverige är ett kunskapscenter för utvecklingen av biodiesel, laddteknik för elbilar och andra generationens etanol.

Allt detta kan vi tacka en framsynt och offensiv politik för. Besluten har inte alltid gillats av bil- och oljebranschen, men i efterhand får vi konstatera att satsningen på utbyggnad av tankställen för förnybara drivmedel, delfinansieringen av biogasutbyggnad, skattereduktionen för miljöbilar och miljöbilspremien för privatpersoner alla har bidragit till att Sverige nu har världens snabbast växande miljöbilsmarknad. Detta har fört Sverige och svensk fordonsindustri till den absoluta framkanten i miljöfordonsutvecklingen.

Men för att behålla försprånget måste samhällets aktörer slå fast nya, långtgående och långsiktiga mål. Gröna Bilister och Global Utmaning visar detaljerat vägen fram till att fossilbränslebilarna helt försvinner från våra vägar, med 2030 som slutår. Det är i linje med vad regering och riksdag redan uttalat i samband med behandlingen av klimatpropositionen, men långt mer konkret. För att nå målet måste vi sätta upp delmål på vägen, och det mest avgörande att avsluta försäljning av fossilbränslebilar år 2015.

En bil i Sverige körs i genomsnitt i 18 år innan den skrotas. Det betyder att vi redan under denna mandatperiod, fram till år 2010, måste bryta de gångna hundra årens vanor för att nå fossilbränslefrihet till år 2030. Kan vi skapa denna förändring, bidrar vi till att skapa en innovativ hemmamarknad för de svenska bilföretagen, som kommer att vara ett internationellt exempel och marknadsplat.

Det kräver förvisso att dagens utveckling accelereras, men det ser vi redan i industrin. Vi har aldrig sett så mycket miljöutveckling inom bilbranschen som nu låt oss se till att det fortsätter, accelererar och sker i Sverige!

Denna fråga har inga politiska skiljelinjer. Det handlar om att ge signalerna i tid för att bygga ett hållbart näringsliv och säkra både miljö och arbetstillfällen. Det är nu vi har chansen att påverka framtiden.

Carl von Essen

Generalsekreterare Global Utmaning

Claes Västerteg (C)

Vice ordförande Miljö- och

jordbruksutskottet

Jakob Lagercrantz

Ordförande Gröna Bilister

Stefan Edman

Miljödebattör, sekreterare

i Oljekommissionen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons