Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fakturamodell hotar ROT

Rot-avdraget är en mycket viktig åtgärd för att få fart på ekonomin och bekämpa svartarbetet.
Det är också bra att ROT-avdraget nu ska infogas i det allmänna systemet för hushållstjänster.

Annons

 

Allt detta positiva riskerar dock att ta en ände med förskräckelse från halvårsskiftet. Enligt regeringens planer ska då nämligen den så kallade fakturamodellen införas. Fakturamodellen innebär i korthet och förenklat att kunderna från början ska faktureras halva arbetskostnaden. Tanken, så vitt vi förstått, är att efterfrågan på den här typen av tjänster ska öka snabbare än om man som privatperson måste vänta några månader innan man får tillbaka avdraget från skatteverket.

Men nackdelarna och riskerna med fakturamodellen är mångdubbelt större än denna möjliga fördel. I korthet innebär ju förslaget faktiskt:

Att det blir det enskilda företaget får stå risken om det i efterhand visar sig att personen som skulle ha jobbet utfört inte har rätt till avdrag, är i praktiken nästan omöjligt för till exempel ett litet byggföretag att undersöka om den tilltänkta kunden använt sig skattelättnadsutrymme för trädgårdstjänster eller annat.

Att ett misstag därvidlag kan vara dödsstöten för ett litet företag när det kan vara fråga om 50 000 kronor – som man möjligen kan få tillbaka efter långa och dyra rättegångar mot den enskilde kunden.

Att företagets likviditet försämras än mer eftersom skatteverket knappast lär klara av att hantera allt lika snabbt som en normal faktura förfaller.

Än större uppgiftslämnarbörda på företagen för att skatteverket ska kunna kontrollera allting

För en regering som annars värnar småföretag och inser att likviditeten redan är hårt ansträngd i finanskrisens kölvatten är detta helt enkelt en felaktig politik. Riskerna för företagen är i det nya systemet så stora att många mindre företag kommer att lämna hushållsmarknaden. I så fall har en viktig åtgärd endast blivit ett snyggt hål i luften, eller i värsta fall ett praktfullt självmål.

Så vad kan man göra? Det finns i grunden två olika sätt att lösa problemen. i båda är det köparen som ansöker om avdraget. Det enklaste är att behålla dagens system där ansvaret för avdraget ligger på köparna. Visst, det tar lite tid att få ut sina pengar då, men för den som gör större ROT-jobb går det alltid att ansöka om jämkning.

Den andra lösningen är att företaget fakturerar allt och kunden betalar allt, men att kunden genast ska kunna få sin preliminära skattelättnad av Skatteverket, med utbetalning via skattekontot. Skatteverket kan lätt kontrollera att kunden äger villan och hur mycket som redan har utnyttjats. Avstämning av preliminär lättnad mot skatten görs året efter precis som enligt fakturamodellen.

Avslutningsvis: ROT-avdraget är en både kortsiktigt och långsiktigt viktig åtgärd. Det är för viktigt för att riskeras av ett inte genomtänkt regelverk.

Anita Mohage

Mohages i Svenstavik AB

Åsa Bergström-Schahine

Regionchef Företagarna Jämtland-Härjedalen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons